2x Volvo Penta Gi 5.0 V8 motorcsere /2017.04.18-22/

Egy kedves ismerősöm segítségével találtak meg, hogy egy duplamotoros hajó, mindkét Volvo Penta , 5.0 Gi V8 as motorjait segítsek kicserélni.

Jó, és egyben érdekes kalandnak hangzott, már elsőre is. Miért is ne!? Ráadásul a feladatot Linzben kell elkövetni, ami emiatt még izgalmasabban hangzott. Nem lesz egyszerű feladat a teljes műhelytechnikát, vagy legalábbis azt, amire kint szükség lehet, az autóba bepakolni, és kivinni a tetthelyre.

Szerencsére a Voyagerben van hely bőven, így minden gond nélkül vállalható a dolog. Kompresszort nem kell vinnem, mert azt tudnak adni a helyszínen.

A hajóról annyit tudok, hogy múlt évben a tavaszi felkészítés után sikerült “megfőzni” őket, ezután döntött a gazdája a blokkcsere mellett. Az új blokkok, raklapon várták a beépítést.

A hajó jelenleg egy csarnokban áll, ahol lehet dolgozni is rajta. Balázs, aki a motorcserével megbízott, targoncáva is tudott segíteni a régi motorok kiemelésénél.

Az első napra, a hajtóművek leszerelését, és a két motor kiemelését tűztem ki célul. A hajtóművek, egyik, majd a másik is, kevesebb mint egy óra alatt raklapra kerültek.

A motortérben, még a Tarakonánál is kevesebb hely volt, de azért minden lényeges csavarhoz sikerült hozzáférnem, és már kora délutánra sikerült a hajót megszabadítani a motoroktól.

Mivel, még bőven volt vissza időm a napból, így az egyik motorról, azonnal neki is álltam lebontani az alkatrészeket. Mindenről csináltam fotókat, hogy a visszaépítésnél legyen mire támaszkodni.

Az mindenesetre hamar kiderült, hogy a motorok “halálát” okozó első hiba, a hűtés hiányossága valószínűleg az impeller elöregedése miatt alakulhatott ki.

Szegény motor, nagyon rosszul festett. Még a kipufogó nyíláson, és a gyertya furatokon keresztül is folydogált belőle a vizzel összekeveredett olaj. Nem volt egy szép látvány.

A motorból nagyjából 30 liter vizes olajat engedtem le. Másfél diszperzites vödör lett a “termés”.

A legnagyobb gond az volt, hogy az új blokkokról, a lendkereket rögzítő csavarok hiányoztak. A régiekbe, meg úgy be voltak ragasztva, hogy sérülés nélkül, nem tudtam kivenni ezeket. Emiatt újakat kellett rendelni.

Estére ez a  blokk, már teljessen szétbontva várta a sorsát.

A második napot, a hiányzó alkatrészek beszerzésével kezdtük. Új olajszűrők, üzemanyagszűrők, új gyertyák, olajak, lendkerék csavarokat kellett vennünk, és a kipufogó könyökök alá való tömítések sem voltak benne az új GM blokkok tömítéskészletében. A csavarokat sajnos csak megrendelésre tudták beszerezni, a többi alkatrészt megkaptuk azonnal. Persze így is simán elment egy fél nap az utánajárással.

A délutánt az egyik új blokk “felöltöztetésével” töltöttem. Mindent, ami a régi blokkról lekerült, letakarítottam, majd lefestettem.

 

Aránylag jól ment. Egyetlen spéci csavar volt az eredetiek közül, ami beleszakadt a régi blokkba, így csak azt kellett újra alkotni.  Persze ez sem volt annyira egyszerű, hiszen minden csavar colos a motorokon. Egyedül a lendkerék felszerelése maradt függőben,ehhez még várni kellett, a megrendelt, hozzávaló csavarra.

Közben az is bebizonyosodott, hogy ezt a motort a saját, eredeti kipufogó-könyökeivel már nem szabad beépíteni. Annyira el vannak rozsdásodva, hogy félő, bármikor átszakadhat a fala, és a hűtőviz a motorba jutva, az új blokkokat is hazavágja.

Emiatt rendelni kellett két kipuff-könyököt is, amik majd jövő szerdán fognak majd megérkezni.

Csütörtökön nekifogtam szétbontani a másik régi blokkot.  Ez még az elsőnél is betegebbnek tűnt. Itt már egyértelműen látszottak a fagyás nyomai is. Az egyik fagydugó félig kilógott már a helyéről.

Ez a motor nagyjából úgy nézett ki a szelepfedelek levétele után, mintha romlott mustárral lett volna feltöltve.

Itt már jóval több időt vett igénybe az alkatrészek lemosása. Mindent, ami kapcsolatba kerülhetett a vizes olajjal, azt féktisztítóval lemostam. Estére ez a  blokk is szétszedve várta a sorsát.

Pénteken nekiofogtam az utolsó, új blokkot is összeépíteni.

Persze itt is adódott némi kis probléma. A ballancert a főtengelyre rögzítő csavar, miközben tettem fel vele a tárcsát, megszorult. Ezután se ki, se be nem akart mozdulni.

Kicsit sem hiányzott volna hogy beleszakadjon, ezért Attila hozott egy gázlámpát, amivel meg tudtuk melegíteni, és így sikerült kitekerni. Szerencsére a menet csak kicsit sérült, így még fel tudtam használni. Péntek délután, esélytelen lett volna másikat venni helyette. Azóta vettem ide való colos UNF menetfúrót, hogy hasonló esetben ki tudjam takarítani a sérült menetet.

Miután a csavar kijött, még minig maradt a kérdés, hogy mitől szorult meg? Eltartott egy darabig, mire rájöttem, hogy az új blokkokban, a régiekkel ellentétben, már benne van a főtengely jeladónak a tárcsája, ami ugyanúgy egy ékpályával van pozícionáva mint a ballancer. Ez még önmagában nem lenne probléma, viszont ezen a blokkon, sikerült úgy kialakítani az ékpályát, hogy nem futott együtt a ballancer ékpályájával. Ezért, amikor annyira meghúztam a csavart, hogy a második ékig elért a tárcsa, az egész befeszült, és megcsavarta a csavart is, ami emiatt megszorult a furatban. Némi reszelgetés árán sikerült ezt is megoldani estére, és ezt a motort is nagyjából készre szerelni.

Szombaton megérkeztek a lendkerék csavarok az első motorhoz, így arra is felkerülhetett a lendkerék a Cupler-el együtt.

Délutánra mindkét motor próbaérett lett. Feltöltöttük őket olajjal. Kivittük az udvarra, és kezdődhetett a próbaindítás. Szerencsére a környék iparterület, így senki nem szólhatott a kissé hangos “produkciónk” miatt. 🙂

Az első azonnal indult, szépen járt, de találtunk egy kis olajfolyást. Jobban átnézve, kiderült, hogy a régi, valószínűleg eleve hajomotornak készült blokkokon nem voltak meg olyan részegységeknek a helye, mint pl a vákumpumpa.  Nem is a helye okozta a problémát, hanem a működtető rudazat kivezetése, amin keresztül az olaj meglépett az olajteknőből. Ide kreáltunk szép fedeleket, és a tömitéskészletben lévő tömítésekkel szépen letömítve lezártuk az olaj szökési útvonalát.

Ezután bedaruztuk a motorokat. / inkább targoncáztuk. 🙂 / majd a hajtóművek felszerelése után jöhetett egy újabb próbaindítás. 🙂

Ha megérkeznek az új könyökök szerdán, akkor utána mehet is vízre a hajó.

 

 

Tarakona felújítása / Bayliner 2850 Contessa /