A hajótest

Már az elején, a motorok beindításakor látszott, hogy az üzemanyagtankok mindenképpen cserére szorulnak. Emiatt a hátsó hálókabin padlóját el kellett távolitani. A viztank a szalon padlója alatt,/ ekkor még jégbefagyva/ található. Mivel ennek az állapota is kérdéses, igy ott is fel kell majd később szedni a padlót.

Közben elkezdtük szétbontani a bútorokat, a vizesblokkot, és leszerelni a hajtóműveket.

Kibontottam a hálófülke, és a szalon közötti válaszfalat. Így lassan fel tudom szedni a padlót is, hogy a víztartályt ki lehessen venni a helyéről.

A padló azon része, ami alatt a víztank helyezkedett el, már kint van. Kivettem a víztartályt. Persze itt is, mint az üzemanyagtanknál is, eléggé szellősre “illesztették” a tankot. Az eredeti 100l es helyére befér 150L nek megfelelő tank is. Mivel az eredeti tank csatlakozói töröttek, így amit szeretnék bele, már kicsit nagyobbra csináltatom, hogy kihasználjam a rendelkezésre álló helyet. Közben az orrban lévő fekvőhely is átalakításra kerül, így ott 2 felnőttnek is lesz kényelmesen helye aludni, alá egy mikrosütő, és egy 100l es víztank kerül majd.

Miután a motorok kiemelése után amotortér kiürült, levettük a hajtóművek maradékát is. Volt vissza még egy undi feladat… a két szétrohadt benzintank kiemelése. Ezek már nem a hajó eredeti tankjai voltak. Valaki egyszer már cserélte őket.. az anyagminőséget, anyagvastagsággal próbálták helyettesíteni, nem sok sikerrel. Rozsdamentes tankok helyett, 4mm es vaslemezből hegesztették a tankokat. Nem volt egyszerű kicincálni őket a hátsó kabin alól.

Így az eltávolítandó dolgok nagyrészét kitermeltük. Jöhet a takarítás. A hátsó kabin alatt, kb 1cm vastagon áll a rozsdaréteg, a kimeléskor kiömlött, megromlott benzinnel keveredve.

Lassan eljutunk addig, hogy a meló élvezetesebb része, az ÉPÍTÉS következik.

Sikerült kibontani az összes válaszfalat, átázott padlót. Nagyjából teljesen üres a  hajó belsőrésze. Kivettem az összes csövet, kábelt. A morok kábelkorbácsaiban sikerült beazonosítani a színeket, így az átalakítás végén a hajóba szánt dízelmotorok beüzemeléséhez is ezeket a kábeleket fogom felhasználni.

Elkezdtem lecsiszolni a régi hajófenék festéket, és vele együtt az eredeti válaszfalak rosszul sikerült, elvállt laminát-rétegeit. A régi kárpitragasztó is csiszolás áldozata lesz. 🙂

Nagyjából 2-3 napi munka lesz, a belső tér csiszolása. Napi másfél, két vödör fincsi por a termelés. Még pár nap, és lehet befoltozni az oldalsó ovális kis ablakok helyét, hogy a nagyobbra kivágott lukak helyére az eredeti méretű ablakok bekerülhessenek. Az eredeti műanyagok helyett, azokkal nagyjából megegyező méretű, viszont alukeretes ablakokat szeretnék beépíteni.

Az időjárás kedvezett ma, így elkezdtük befoltozni az ablakokat. A megfelelő “sablon” megtalálása kicsit több időt vett igénybe, mint az első két ablak helyének belaminálása.

Bentről, kb 45°ban kicsiszolt nyílásokra, kivűlről, jobb híjján egy – egy hajlékony formaleválasztóval kezelt alulemezt ragasztottunk, majd arra kezdtük el felvinni a gélréteget.

Miután a gél már megkötött annyira, hogy éppen nem ragadt, jöhettek rá a paplan rétegek.

Két ablak már elkészült. Ha az időjárás engedi, holnap jön a következő kettő.

Amíg az ablakok kötnek, a fürdőszobai ablakhoz egy kis sablont kell készíteni, mivel annak egy kis törés van a  felső szélén, amit ugyanúgy kellene visszaépíteni, mint volt.

ez a leválasztóval kezelt felület…       itt meg már rajta a gél + pár réteg paplan.

Miközben ezt csináltuk, készültek az ablakok is.

Kívülről felragasztva a formaleválasztóval kezelt lemez, Majd bentről rá a gél két rétegben, majd  Arra a műgyanta, és a paplan, sok rétegben.

Valahogy így…

Az első kettő már kész. megvan az 10mm es vastagság. A két hátsó nagy ablakba még menni fog jópár réteg üvegpaplan. Egyik ablak készre csiszolva. Közben elkezdtem a többi megszüntetésre váró lukat is előkészíteni.

Végre ismét jóidő lett, lehetett melózni a hajón. Kérdéses volt, hová tudok elhelyezni egy akkora méretű gázpalackot, amit Európa nagy részén cserélni lehet. A hajót Amerikában eredetileg spiritusz+villany főzőlappal gyártották, ezét a palacknak nem volt gyárilag kialakitott, kitalált helye. A motortérbe nem tennék ugye ilyesmit. A hálókabin felett lévő tároló kicsi erre a célra, és annak a  szellőzése is csak a hajótest belsőrésze felé “működne”. A vezetőállás melletti rakodótér viszont túl keskeny a palack számára. Szerencsére itt a raktér nem használja ki a rendelkezésre álló teret. Egy kis bontással sikerült akkora helyet felszabadítani, hogy egy 11kg-os acél gázpalack beférjen.

Ilyen volt….

Itt meg már a helyén a palack. Ennek a tárólónak a szellőztetése már könnyedén megoldható a víz felőli oldalon. A rekesz hátsó részéhez egy másik ajtót fogok kivágni.

Alakul a dolog, ha lassan is. Most szerencsére kicsit több meló van a dógozóban, így viszont kevesebb idő jut a  hajóra. Csiszolgatom az algagátlót az aljáról. “csak” 6 réteg van a hajó aljára kenve. A fartükröt, nagyjából 6 óra alatt sikerült megszabadítani a felesleges bevonattól.

Levettem közben a dörzslécet. Elég csúnyán nézett már ki helyenként. Ezt is cserélni fogom. Az is zavart, hogy a hajó két fele, a perem alatt, nem volt egymáshoz laminálva, csak 20cm-enként egmáshoz csavarozva. Ezt szeretném a későbbiekben majd körbe laminálni belülről.

Az excentercsiszolóm füstbement, így most mással folytatom a resaurálást. A fedélzeten lévő összes lyukat, amit eredetileg fúrtak,lehetőség szerint, szeretném eltüntetni.

A lukakat sűlyesztő fúróval felfúrtam. Gyanta került bele, majd összetekert üvegszövet. A külső felületet topcoattal zártam le.

Ezeket mégegyszer bevonom topcoattal, és tökéletesek lesznek.

Szerencsére minden nap van pár órám, a hajóval foglalkozni. Így a hajótest bal oldalán lévő szalonablak közepéről a merevítést, áthelyeztem oda, ahol a szalont a hálókabinnal elválasztó fal kerül majd.

A jobb oldalon pont a merevítéshez kerül a mosdófülkének a fala, így ott nem kellett változtatni rajta. Kijavítottam a sérülést a hajó hátulján is, amit valószínűleg az ide csavarozott daru túlterhelése okozhatott.

Alakulgat a hajó. Folyamatosan jutnak eszembe ötletek, mit hogyan lehetne használhatóbbá, jobbá tenni. Remélem egy részét legalább sikerül is megvalósítani. Persze ezeknek egy része pénz kérdés is sajnos.

A gázpalack számára kialakított hely miatt, ha így marad, elég nagy rakodótér marad kihasználatlan, ezért a vezetőállásnál kivágtam egy másik ajtót, a palacknak, ezt a hajó többi részétől légmentesen lezárom, és innen oldom meg a megfelelő szellőztetést, kifelé.

A két rekeszt egymástól is elválasztom egy fallal. Így a rakodórekesz is külön légtér lesz.

Továbbra is nagyon keresem azt az anyagot, amivel a hajó oldalfala, plafonja volt eredetileg kárpitozva. Ha valakinek van ötlete, hol vehetek hasonlót, szóljatok! 🙂 Amennyire lehetséges, világos szürke, vagy krém színben lenne az ideális. Ez valami filchez hasonló szerkezetű teljesen szintetikus hosszú szálakból felépülő anyag. Ha vizet kap, nagyjából 3 perc alatt csont száraz.

Vettem egy új csiszológépet, mivel a régi megadta magát. Viszont ezzel nagyságrendekkel könyebb a munka. Nagyjából 2x akkora felületet tudtam ma megszabadítani az algagátlótól, mint a régi gépemmel. A hajó oldaláról is már elég nagy felületen a festéket is sikerült lecsiszolni ez idő alatt.

Már vagy egy hete nem tudtam a hajóval foglalkozni, a folyamatos esők miatt. Már nagyon vártam a jóidőt, hogy folytathassam végre a munkát a hajón.

Megérkezett a megrendelt műgyantám, üvegpaplanom, így végre egy kicsit nem csak “rombolni”, hanem építeni is tudtam. 🙂

A gázpalack számára kialakított helynek, és a tárolónak szánt oldalsó doboznak végre megcsináltam az oldalát, alját. Így azon keresztül már nem esik be az eső a hajótestbe. 🙂

Holnap belekerül a két rekeszt elválasztó válaszfal is. Kis csiszolás, és jöhet a hajófenék-festék, és máris vízálló az egész.

Megcsináltam a válaszfalat. Nem volt éppen egyszerű kivágni, de egy papírból készítettt sablon megkönnyítette a dolgomat.

Egy 5cm vastag deszkából, kivágtam azt az elemet, aminek a palack rögzítése lesz a feladata. A félkör ívbe a palack, míg a mellette lévő 1-1 12 es furatba, egy műanyag stifttel egy heveder kerül, ami végképp megakadályozza majd a palack elmozdulását.

Úgy néz ki, jól érzi magát a teszt-palack. 🙂

Megcsináltam a másik külső tárolórekesz műanyagozását. Most már azon a rekeszen keresztül sem fog beázni a hálókabin.

Közben sokat gondolkodtam a víztartályon. Az eredeti Polietilén tartálynak kiszakadtak a csatlakozói. Előszőr úgy gondoltam, csináltatok egy újat, ami nagyobb az eredetinél, jobban kihasználja a rendelkezésre álló teret a padló alatt. Sajnos az egyetlen cég, aki érdemben hajlandó volt foglalkozni az egyedi kialakítású tartályommal, olyan árajánlatot adott a műanyag tartályra, amiből a saválló is kijönne. Közben nyomoztam tovább, és úgy tűnik, találtam valakit, aki az eredeti tartályom átalakítását vállalta. Jövő héten viszem hozzá a tartályt. Remélem sikerül megcsinálnia olyanra, amilyenre szeretném. 🙂

Kész a tartály. A csatlakozások falvastagsága legalább ötszöröse az eredetinek. A szellőző csatlakozása is közelebb került a tartály felső széléhez. Úgy tűnik, rendben lesz. Harnisch úr cégét ajánlom mindenkinek, akinek műanyag tartály gondja van. Gyorsan, pontosan, és ami nem utolsó szempont, nem csillagászati árakon dolgozik!

Közben ha tehetem, csiszolászom a hajót, laminálgatom a rétegeltlemez alkatrészeket, hogy haladjon az is.

Ma érkezett amerikából pár apróság. Az új motortér szellőzők, és a kapitányülés gázrugós, állítható magasságú tartócsöve .

Ez utóbbi Vandának lesz a kedvence, hiszen így már felemelhető az ülés olyan magasra, hogy ő is kényelmesen vezethesse majd a hajót.

Csinálgatom.. csinálgatom. Nem csak a napozás megy a melegben, a gyanta is gyorsan köt. 🙂

Összeragasztottam a fedélzetet, a hajótest alsó részével.  Két réteg 300 as paplan, és két réteg 560 as szövet került rá. Még nincsen készen teljesen körben, hiszen elől a horgonykamra körül, és hátul a motortérben még nem végeztem, de már így is stabilabbnak tűnik az egész, mint az eredeti megoldással, ahol 25cm-enként csavarok rögzítették egymáshoz a két felet.

Párom sokat segít a laminálásban. Sokszor nem elég a két kéz, és hamar megköt a gyanta. Szerencsére van érzéke hozzá. Ügyesen csinálja… mondtam neki, ha elkészülünk a következő már egy katamarán lesz, de nem tudtam megijeszteni. smiley

Közben az eBay sem pihen. yes Sikerült találnom egy olyan fenékvízszivattyút, ami nagyon alacsony,  így azzal a zuhanykabinból meg tudom oldani a fürdővíz eltávolítását. Ez a fenékvízszivattyú kap egy automata kapcsolót, így a pumpás zuhanyszivattyúknál sokkal csendesebben, és főleg automatikusan tolja majd ki a vizet.

A vízellátást olyan szivattyú fogja biztosítani, amiben nem egy közönséges nyomáskapcsoló van, hanem egy szabályozott fordulatszámú motor tartja a víznyomást a beállított szinten. Így a vízszivattyú sem a más hajókon megszokott kattogó hangon fogja szállítani a vizet, hanem aránylag csendben, és ehez a típushoz nincsen szükség a hagyományos szivattyúknál megszokott nyomástároló tartályra sem.

Ahogy készül a hajó, egyre jobban tetszik. Főleg, hogy az átalakításokkal, egyre közelebb kerül az elképzeléseimhez.

Ma sem loptam a napot. Ma  a legeldugottab hely került sorra, ahol a hajó két felét összeragasztottam. A vezetőállás melletti tárolórekesz, és az oldalfal közötti kis “doboz” volt a legnagyobb kihívás. Elég nehéz hozzáférni, így sem a kicsiszolása, sem utána a laminálás nem volt egyszerű. De ez is megvan. Ezután a hátsó hálókabint a motortértől elválasztó falat tettem rendbe. Itt a kabinablak alatti kis párkány, és az alatta lévő fal között volt eredetileg fél centis hézag. Ma ezt is belamináltam. Már nem lehet átlátni a hálókabinból a motorokhoz. Persze eredetileg sem lehetett, de akkor csak a kárpitozás akadályozta az átlátást.

Közben levettem a rozsdamentes korlátot, és az orrkilépőt is. Az orrkilépőről sablont készítek, és annak segítségével készül majd a hajótesttel egybeépített változat is.

Végre elkészültem a padlóval. A szalon alatt a padló két részből áll. Elől van egy kis tér, ahová egy fenékszivattyú kerül, e mögött helyezkedik el a víztatály. Eredetileg a fenékszivattyú felett a padlón csak egy egész kisméretű nyílás volt kialakítva. Ezzel szemben, most egy rendes, nagyméretű nyílást hagytam ki, erre a célra, aminek a széleit rendesen alátámasztottam egy kerettel.

Miután ez elkészült, megcsináltam a szalont a padlószint alatt, az üzemanyagtank helyétől elválasztó falat. Mielőtt a padlót a helyére tettem volna, alatta mindent lekentem aránylag vastagon topcoattal. Ugyanígy járt a padló alsó fele is, hogy a lehető legkevesebb helyen találhasson utat a pára a fához. A látható helyekre fehér, az eldugottabbakra sötétzöld topcoat került. Semmi jelentősége a szineknek, de a zöld erősen jóárasítva jött. 🙂

A hátsó hálókabin mellett, a hajó jobb oldalán kialakításra kerülő tároló, és technikai rekesz padlójánál is hasonlóan jártam el.

A padló laminálásánál, a 15mm es főzésálló rétegeltlemez széleit 3 réteg üvegpaplannal, és 3 réteg üvegszövettel rögzítettem a  hajótesthez, a közepére 1 réteg paplan, és 1 réteg szövet került borításnak.

Légipista sem pihent ez idő alatt. Szorgosan szállítja Amerikából az alkatrészeket. Megérkezett a vízszivattyú, a gps antennák, a Fusion fejegység. Néhány nap múlva  jön a szennyvíztartály ürítő szivattyúja is.

A vizesblokk rendbetételével folytattam a  munkát. Az ott található túlméretes ablak helyére is az eredeti mérettel azonos ablak kerül majd vissza, ezért ott is be kellett foltozni az ablak helyét. Az eredeti mosdó csaptelep helyére is másik kerül, (leginkább azért, mert már eleve hiányzott  a hajóból) valamint a pumpás WC-t is szeretném elektromosra cserélni, ezért ezek csatlakozói számára kivágott lyukakat is “befalaztam”.

A zuhany lefolyója vízvonal alatt van, ezért egy szivattyúval kell a tusoláskor elhasznált vizet kiszivattyúzni. Ide eredetileg egy membránpumpa volt beépítve. Mivel ennek a működése elég zajos, ezért e helyet egy fenékvízszivattyúval szeretném eltávolítani a zuhany vizét. Ez sokkal halkabb, és könnyebben automatizálható a működtetése. Ehhez egy összefolyó tartályra van szükség, ahová a bilgepumpa úszókapcsolója beépíthető.

Az eredetileg erre a célra kialakított gyári eszközök mérete sehogy nem alkalmazkodott a Baylinerben erre a célra felhasználható hely méreteihez. Emiatt ide egy egyedi összefolyó dobozt lamináltam, az éppen kezembe akadó “sablonok” felhasználásával.

Kialakítottam a tartály tetejére egy szervíznyílást, amin keresztül majd be tudom építeni a vízszíntkapcsolót, a szűrőt, a szivattyú kivezetését, és a későbbiekben tudom majd tisztítani a szűrőt.

És rajta a fedlap is.

Gélezés után jöhetnek bele  a szerelvények.

Rajta a szivattyú.

Időközben sikerült megcsináltatnom az üzemanyag tankot. Gyönyörűséges lett. Természetesen ezt is Harnisch úr készítette, mint a víztankot. Az anyaga 12mm es polipropilén, mindneféle ki-bevezető csonkokkal, hullámtörő térelválasztókkal. Nagyságrendekkel könyebb mozgatni, mint az eredeti vas monstrumokat. A fotó kedvéért egyedül be tudtam vinni a nappaliba, majd vissza az előtérbe.

Lényeges mérföldkő ez nekem, hiszen így végre a hajó belső helyreállításához elhárult az összes nagyobb akadály. Persze egy maradt, hogy itt a tél.

Ha laminálni nem is nagyon lehet ilyen hidegben, viszont az összes padlólemezt, térelválasztót, most már le tudom szabni, és a helyére tudom illeszteni. Ha ezek megvannak, el lehet kezdeni a bútorzat átalakításán, kialakításán gondolkodni.

Szabó Ferenc barátom közben a saját hajójához amerikába utazott, és ha már úgyis kint van, beszerzi nekem a vízvezeték-szereléshez szükséges eredeti alkatrészeket, amit ezúton is KÖSZÖNÖK! Így a vízvezeték rendszert az eredeti aklatrészek felhasználásával tudom felújítani, átalakítani.

Végre vége a télnek!! Újúlt erővel tele ötletekkel lehet ismét nekikezdeni a hajó felújításának.

Idén az első, munkafázis, az üzemanyagtank beépítése lett.  Szerencsére nem kellett sokat bírkózni vele, hogy átpréseljük a lejárat alatt, a helyére.

Ezután a hálókabin padlóját, és a hálót a szalontól elválasztó falat tettem a helyére.

Szerencsére az eredeti rétegeltlemezt eltettem, így azt fel tudtam használni sablonnak, az új faanyag leszabásánál.

A leszabott Hálókabin padlóját mindkét oldalán Párom segítségével lamináltuk , majd az alsó felét géleztük is.

/ azzal a jó kis zőőőd géllel. /

Majd bekerült a helyére. Ezt is több réteg paplannal lamináltam a helyére, a sarkokat szövettel is megerősítettem.

Elkészült az orrfekhely átalakítása is. Így már kényelmesen el fognak férni a  gyerekek rajta.

Eltelt egy hét, ami a lehült levegő miatt, laminálásra alkalmatlan volt, de szerencsére ismét kisütött a nap, így a múlt héten leszabott, a helyére tett válaszfalat is belamináltam a helyére

Ha dolgozom a hajón, mindig van érdeklődő, akik figyelemmel kísérik a  munkálatokat.

Néha a család, máskor a szomszéd macska felügyeli a munkámat.

Kialaktottam a bejáratnál lévő lépcső alatti dobozt, amibe az ivóvízszivattyú, a zuhany összefolyó tartálya, és egy fenéksziattyú kap majd helyet.

Sok helye nem lesz a 3 szivattyúnak + tartálynak, de sok jó szivattyú, kis helyen is elfér. Táncolniuk meg úgysem kell. 🙂

Az ivóvízszivattyú már megtalálta ideiglenesen a helyét.A rögzítő csavarjait, előre beleépítettem a válaszfalba. Alá középre kerül a fenékvíz szivattyú, az mellé a wc öblítővíz beszívó szerelvénye, bal oldalra a zuhanyösszefolyó tartálya, az ürítő szivattyújával.

Itt pedig már újraépítettem az étkezőpad egy részét is.

A bal oldali pad alá a hűtő, a jobb oldali alá pedig a 12V-os mikrosütő kerül majd.

A mikrosütő alá egy 220V-os fűtőtestet szeretnék beépíteni, az orrfekhely lépcsője alá pedig a vizes állófűtés egyik hőcserélőjét. Az asztal alá, a dobogóba egy fiók kerül majd. A másik vizes hőcserélő a hátsó hálókabint fogja fűteni.

Beköltözött a maradék 2 szivattyú is ideiglenesen a helyére. Balra a zuhany összefolyó, mellette a luk a wc öblítővíz bevezetésének a helye, mellette allul a szürke a fenékvíz szivattyú, felette a víztartály ki-bevezetései, szellőzője és az édesvíz szivattyú. Persze ide még jön 3db 3/4″ os cső, egy 1″ os, egy csappal és egy 2″-os. Kicsit zsúfolt lesz, de el fog férni minden. 🙂 Ha sikerült megbarátkozniuk a kis hellyel, egyszer még kiveszem őket. A fenékvízszivattyúnak kel kialakítanom rögzítési pontot, a zuhanytartály is várja még a csavarjait. utána a végleges topcoat bevonat, és ez a  rész elkészült.

 

Régen írtam utoljára. Persze ez idő alatt sem loptam a napot. Megcsináltam a szenyvíztartály rögzítését, a szenyvízszivattyú tartóját, és a hálókabin melletti szekrénybe egy kábelcsatornát.

Érkezik közben a technika is. Megjött az elektromos WC, és a konyhába, a gázfőző, és a mosogató. Ez utóbbiak lehajtható üveglappal letakarhatóak.

Elkezdtem kialakítani közben, a fürdőplatformot. A tükörről mintát vettem, és erre laminálom rá a platform többi részét. Előbb egy merevítést, hogy megtartsa a tükör formáját, majd az egészet a pincében folytattam, ahol a vízszintes felületet lamináltam rá, pár réteg üvegpaplannal, majd az oladalak következtek.

Végül a hátsó két sarkot lekerekítettem.

Megvolt az első próba is. 🙂

Így elsőre teljesen jól állt a helyén. Jöhet az erősítés, a csinosítás. Jelenleg nincs több 5-6kg nál, az egész. Persze mire olyan vastag , erős lesz, hogy elbírjon 5-6 embert is, még lesz munka vele bőven. Néhány zacskó port még le fogok csiszolni róla, mire eléri a végleges formáját.

A végleges formáját már megkapta. A vízszíntes felület szendvics szerkezetű lett. Alulról még jönnek bele a támasztó, és merevítő bordák.

Valahogyan így… megy bele pár réteg még, de nagyjából ez a végleges.

A fürdőplatform alá kerül a kihúzható négy fokú fürdőlétra. Ennek a rögzítéséhez szükséges elemeket is belelamináltam a platform aljába, és kivágtam az italtartók helyeit, amik a fürdőplatform két oldalára kerülnek. A hűsítő nedü, így  mindig kéznél lehet majd. 😀

A hálókabinban kialakítottam a szekrényt, és bekerültek a hálókabin utolsó falai is.

Ide már csak az ajtó hiányzik.

Kész az orrfekhely, a hálókabin, készen van a szalonban az étkező. Már csak a vizesblokk kialakítása van vissza, és a hajóbelső szerkezetileg elkészül.

Utána jöhetnek a bútorok, a nyílászárók.

Az elektromos wc beépítése miatt, kicsit át kellett alakítanom az eredeti fürdőegységet. Nem fért el a szivattyúja, úgy, hogy az egész wc, megfelelő helyre kerüljön. Egy “zsebet” lamináltam az eredeti falba, ahová, a motor fog kerülni, és az eredeti elképzeléssel, és a gyári kialakítással ellentétben, én a kabin falát, egybelamináltam az úszótest belső falával.

Közeleg a nyár vége. Mielőtt beköszönt a hideg, mindenképpen a külső gélezést meg szeretném csinálni, ezért a külső csiszolást is folytattam. Mielőtt még gélezni lehet a hajót, az orrkilépőt is át kell alakítanom. Az eredetileg a hajó fedélzetre, kívülről rácsavarozott orrkilépőt, mindenképpen a hajótestbe szeretném beleépíteni, és meg szeretném hosszabbítani.

A meghosszabbított orrkilépőt, meg is kell magasítani, majd a duplájára, hogy a dörzsléc ezen is végigfusson.

Itt pedig már benne a merevítés is. A középső két rétegelt lemezt, a horgonycsörlő rögzítése miatt kellett egymáshoz húznom. Így a csavaroknak nem lesznek útban a merevítők.

Ahogy kivágtam  az orrkilépő helyét a hajóorrból, látszott, hogy ezeknél a hajóknál még nem spóroltak az anyaggal. A gerincnél két cm vastag a laminát.

A kokpitban a gépháztető mellett az oldalfalban egy egy szerelőnyílás van beépítve, hogy hozzá lehessen férni az üzemanyagbetöltő csőhöz, és a korlát rögzítő csavarjaihoz. Ezeket a műanyag szerelő fedeleket lecserélem, a közben megérkezett italtartókra. 🙂

Csak praktikusabb megoldás lesz ez így. 🙂 A hátsó falon lévő nyílásokat vízhatlan hangszórókra cserélem majd.

 

Az orrkilépő a helyén.

Ilyen volt:

Ilyen lett:

Jelenleg a gélezés előkészítését próbálom mielőbb befejezni, hogy a hideg beállta előtt, a külső gélezést meg tudjuk csinálni. Közben a hajó fűtésén is gondolkodtam. Ahol rendelkezésre áll a parti áram, ott villany fűtése lesz, ahol viszont nem, ott dízel állófűtéssel fogom átvészelni a hidegebb éjszakákat. A szalonban az orrfekhely alá, és a hátsó hálokabinba egy egy VW T3 as mikrobusz utastér-fűtőegység kerül. Ez egy teljesen kompakt kis fűtődoboz, a ventillátorával, hőcserélőjével együtt. További előnye, hogy olcsón meg lehet venni hozzá, az új radiátort. Így tulajdonképpen csak a háza lesz használt, a benne lévő hőcserélő teljesen új.

A másik feladat, amivel foglalkozom, az a hűtőszekrény kialakítása. A hajó eredeti , különben teljesen működőképes hűtőszekrénye kicsi számunkra. Gyári új, egy vagyon lenne. Már régebben vásároltam egy modern, kis fogyasztású hűtőkompresszort. Mivel a hajó eredeti hűtője tökéletesen működik, így azt vétek lenne elherdálni. Ezért egy teljesen új, egyedi építésű hűtőszekrényen agyalok. Ha már az egészet magam fogom kivitelezni, így a hűtő hőcserélőjét sem hagyom meg levegősre, hanem vízhűtésesre fogom megcsinálni. Több előnye is van ennek a megoldásnak. Leginkább, hogy így nyáron, a nagy melegben, nem a kabint fogja fűteni a hűtő, és így nem a kabinban lévő akár 50 fokos hőmérsékletű levegő fogja “hűteni” a hőcserélőt. Talán így a hűtő üzeme is gazdaságosabb lehet majd. A gyári vízhűtéses hűtőagregátorok, a beszívott folyóvizzel hűtik a hőcserélőt.. ehhez pluszban kell egy kis vízszivattyú, ez plusz áramfelvételt jelent., és több helyet foglal, mint a másik, általam választott megoldás, ahol a hőcserélő, a hajótesten kívül helyezkedik el.

Ez utóbbi hőcserélőt szeretném leöntetni olyan bronzból, amiből a hajócsavarok is készülnek, úgy, hogy a 6mm es rézcsövet, amiben a hűtőközeg fog lehülni, az öntés előtt, beletekerem az öntősablonba. Az eredeti levegős hőcserélő kereken 2,5m 6mm es rézcsőből készült. E helyett itt nagyjából 50cm rézcső kerül az öntvénybe. Valószínű, hogy a gyári vizes hőcserélőben még ennyi cső sincsen.

A gélezés előtt, még átalakítottam a műszerfalat is.

Az eredetileg lépcsőzetesre készített műszerfalon nem igazán van megfelelő hely a navigáció elhelyezésére, emiatt a lépcsős részt, egy sík lapra cseréltem. Így egyik oldalára egy Lowrance HDS-8 kerül majd, a másik oldalára az analog motor-műszerek.

Ahogy a fürdőplatform is véglegesen felkerül a helyére, következik a kisebb egyenetlenségek kigittelése, majd a gélezés.

Megérkeztek amerikából a vízvezetékszereléshez szükséges alkatrészek. 30m műanyagcső, hollandik, “T” idomok. A legjobb az egészben, hogy ezt a típusú műanyag csörendszert, egyetlen sniccerrel lehet szerelni. Mindenféle egyéb szerszám, tömítőanyag, szükségtelen.

Azt nem értem csupán, hogy itthon ilyesmit miért nem lehet kapni? Amerikában a nyolcvanas évek közepétől ezt használják, a házak vízvezetékeinek is.

 

Helyére került a fürdőplatform. Akár napozni is lehet rajta. 🙂

Két oldalt, az italtartók, és egy-egy kikötőbika költözött rá. a jobb oldalán alul van a fürdőlétra helye kialakítva.

Megvolt az első terhelés próba is. 🙂  A család minden tagját elbírta gond nélkül.

Még egy kis csiszolás, és jöhet a gél az egész hajóra végre. 🙂

Hogy ne csak a hajóról essen szó, itt érdemes megemlíteni, hogy párom sikeres kishajóvezetői vizsgát tett, így már lesz aki vezeti a hajót, ha a kapitány esetleg több sört fogyasztana kelleténél. 🙂 Gratulálok Marcsinak!

Sajnos, vagy én voltam túl lassú, vagy a párás hajnalok érkeztek túl korán, de a gélezést tavaszra kell halasztanom.

Jelenleg egy, a teljes hajót beborító fóliasátor készül, ami alatt télen is tudok valamennyit dolgozni. A hajóba gyorsan beépítem a dízel állófűtést, így a belső munkálatokat a hidegebb napokon is tudjuk folytatni.

A sátor kész. A fűtés beépítés is folyamatban.

Sikerült beindítani az állófűtést. A pincében már szépen “muzsikál”. Jelenleg a kályha, két radiátort fog fűteni. Egyiket a szalonban, a másikat a hálókabinban helyezem el. A leadott hőmennyiséget az eredeti fűtőventillátorokkal szertetném szabályozni. Később kerül a rendszerbe a használati melegvizet előállító bojler.Beszereltem a dízelkályhát. Becsöveztem. Hihetetlen, de amikor kint 5-6 fok körüli hőmérséklet van, akkor is kevesebb, mint 10 perccel a kályha bekapcsolása után már kellemes meleg van a hajóban. 🙂 Csoda ez a kis cucc.

Az eredeti “csöpögős” fűtéscsapokat kidobtam a rendszerből. Helyettük rendes golyóscsapokkal lehet szabályozni a melegvíz áramlását.

Emiatt a radiátorokra, a csapok helyére egy-egy rozsdamentes csőcsonkot kellett csináltatnom.

Kihasználtuk a november utolsó, még aránylag melegebb napjait, és befejeztük a hajóbelső szerkezeti elemeinek a beépítését.

Persze segítséggel gyorsabban ment a munka. 🙂

Beépítettük a vizesblokk még hiányzó falát, a szalon és az orrfekhely közötti térelválasztókat, és a horgonykamra fala is elkészült.

Kipróbáltuk az orrfekhelyet, és az étkezőpadot is. Még a szivacsok, a kárpitozás nélkül is jól esett elfeküdni rajta. 🙂

A vizesblokkban még egy kis csiszolásra szükség lesz. Eredetileg az oldalfala vizálló tapétával volt bevonva. Én az egész vizesblokkot, a plafon kivételével gélezni szeretném.

Jó ránézni, hogy végre elkészült a belső tér. Bútorok, némi fa, a kárpitozás, és szebb lesz, mint újkorában.

Megérkezett a tél. A kinti -5 fok mellett, az állófűtés negyed ora alatt 15°C os hőmérsékletet képes produkálni a hajóban.

Ha végre elkészül a hajó, egy-egy hűvösebb őszi hajnal miatt sem kell majd dideregni a kabinban.

Volt pár melegebb nap. Ismét lehetett dolgozgatni a hajón.

Faragtam az étkezőgarnitura háttámláját. Csinálgattam a vízvezetékszerelést.

Elkészültem a szalon étkezőpadjának a polc részével. Ehhez lesz rögzítva a pad háttámla része.

Sajnos az időjárás csak ritkán engedi, hogy a lamináláshoz szükséges hőmérsékletet be tudjam fűteni egész napra a szalonban.

Eredetileg ez a polc rész sem volt összelaminálva a hajótesttel, hanem csak a két vége volt csavarozva.

Így “kicsit” stabilabbnak tűnik.

Marci készíti mahagóniból a belső nyílászárókat. A fürdőszobaajtó  pontos elkészítéséhez, papírból vágtam ki sablont.

A pincében közben a radarálvány felújítása folyik. Itt-ott meg kell erősítenem, ahol a fa betétek tönkrementek, és az antennák helyeit is ki kell alakítani előre.

A radarálványon, a ponyva rögzítésére alkalmas behúzósínt akarok felszerelni, hogy a ponyvát ne a radarálvány alatt kelljen elvinni, hanem az álvány mindkét oldalán legyen megfelelő, vízzáró rögzítése. Így a radarálvány aljára kerülő ledsorokbol kialakított világítótestek a felhúzott ponyvánál is  használhatóak lesznek.

Ahogy kicsit melegebb az idő, befűtök a hajóban, és dolgozok rajta, amikor csak tehetem.

Megcsináltam a háttámla részt az étkező padhoz.

kifúrtam a hajó oldalán a tank-szellőzők helyeit. Eredetileg elszórva volt elhelyezve a 3 db szellőzőnyílás.

Most szépen esztétikusan egymás mellé került az összes. Elől az édesvizé, mögötte a szennyvíz, majd a gázolajtank szellőzője kapott helyet.

Közben kiárusítás volt a Bauhaus hajós részlegén. Így majdnem féláron sikerült megvennem a 7 db 250mm es kikötőbikát. 🙂

Szépen sorban várják a gélezést, hogy utána a helyükre kerülhessenek.

Alkalomadtán meglátogattam Marcit is, aki néhány mahagóni deszkából varázsolt szép ajtókat a hajóba.Jól fognak mutatni. Nagyságrendekkel “hajósabb” bútorok lettek, lesznek, mint az eredeti fóliázott rétegeltlemezből készitett “valamik”, amik a hajóbútorokat hivatottak helyettesíteni gyárilag.

Ő a hálószobában lévő beépített szekrény ajtaja. Itt még lakkozás nélkül, de már igy is nagyon tetszik! A rácsok között természetesen átjár a levegő, így talán nem lesz nyirkos bent a bepakolt ruha.

Ezek pedig a beltéri ajtók. A mosdó, és a hálókabin nyílászárói.

Lassan a konyhabútor, és a hálókabin ruhásszekrénye is sorrakerül.

Kihasználva a tavasz első néhány melegebb napját, végre a hajótesten is lehetett tovább dolgozni. Kivágtam az új távkar helyét.

Itt lesz még egy kis átalakítás. Meg akarom emelni két centivel az egész szerkezetet, hogy teljes gázadáskor se legyen útban a kapitány keze.

Esténként, elég sok időt van lehetőségem az eBay-t nézegetni, a hiányzó alkatrészek után kutatva. Így ismét sikerült méhány hiányzó tartozékot megvennem.

Ebből a praktikus multi műszerből pont kettő volt egy eladónál jóárasítva. A kinti, bolti árának alig a feléért cserélt gazdát.

Ezeknek a segítségével, máris sikerült nyerni egy kis helyet a műszerfalon.

Elkészült a gázkar helyének emelése. Így teljes gázadásnál sem kell beletolni a gázkart a műszerfalba.

Elkészültek a kivágó sablonok , aminek segitségével könnyedén kiszabtam a beszereléshez szükséges nyílást.

A kokpitba kerülő italtartók helyét is kivágtam.

A hideg sörnek is meglesz a jól megérdemelt helye. 🙂

A műszerfalnál még egy kis változtatást eszközöltem. Az iránytű eredetileg itt egy 3cm vastag falappal volt megemelve a műszerfal síkjától. Ha már igy átalakítottam a műszerfalat, a kompasz helyét is megemelem, úgy, hogy azt is műgyanta borítsa.

Ehhez először egy megfelelő vastagságú falapot ragasztottam, két db 16mm es rétegeltlemezből.

Majd ezt felcsavaroztam a helyére, és körbelamináltam. 🙂

Szerintem jól néz ki. Persze minden sokkal szebb lesz, ha végre a gélezést is sikerül megcsinálni.

A farlámpa helye is elkészült.

Kifaragtam a hajó orrán is a lámpák helyét.

Ez kicsit macerásabb volt, de tökéletes lett.

Saphira szerint szép szemei vannak a hajónak. Sajnos a sátor miatt, meszebbről nem tudtam fotózni, hogy jobban látszon, hová is kerültek a lámpák.

A motorteret is kitakarítottam, itt is elkezdtem elkészíteni a különböző gépészeti egységek tartóelemeit.

A motortér, és a hálókabint elválasztó falra egy hang, és hőszigetelő anyag kerül, ezért a motortér felől a falra semmit nem lehet közvetlenül rárögzíteni. Emiatt az oda kerülő akkutöltőt, konnektorokat, üzemanyagszűrőket, 4cmrrel el kellett emelni a fal síkjától.

A motortér másik oldalára kerül az állófűtés. Oda, a kályhának is, és a fűtés tágulási tartályának is be kellett laminálni a tartó elemeit.

Rendbetettem a motorteret.  Kifestettem hajófenékfestékkel. Most végre egyszínű. Kialakítottam az üzemanyagszűrők helyét. A motorteret a hálókabintól elválasztó falra 5cm vastag hang, és hőszigetelő anyag kerül. Emiatt az oda kerülő technikát 6cm-el elemeltem a fal síkjától.

Jöhetnek a motorok lassan.

 

Az eredeti szennyvíz, és a kabinlépcső-vizelvezető kivezetőit, amik a vizvonal alatt voltak átvezetve a hajótesten, lecseréltem rozsdamentesre, és kaptak egy egy csapot is, hogy esetleges csőtörésnél el tudjam zárni a betörő vizet.

A motortér egy 1100G/h, a szalon egy 750G/h-s automata fenékvízszivattyút kap majd, az édesvíztartály alá beépített 500 as szivattyú mellett.

Ezek is megérkeztek közben.

A hálókabinban, és a szalonban is befejeztem a télre ideiglenesen betett fűtőtestek beépítését.

A hálószobában a fűtőtestet, egy kis polcra tettem, így a fekvhely mérete megmaradt 160×210 cm.

A motortér szellőzőit, az eredeti helyüktől kicsit hátrébb vágtam ki, mivel így, a  fedélzetről levezetett esővíz, nem a rácsra folyik, és igy kisebb az esélye, hogy fentről be tud ázni a motortér.

Elkészültem a motortér hangszigetelésével.

Az akksitöltő, remélhetőleg már véglegesen elfoglalta a helyét. 🙂

A motortér másik oldalára az állófűtés kerül. Az az oldal is kezdi elnyerni a végleges formáját.

Így, hogy az állófűtést a keresztfalra helyeztem, a hajó jobb oldalán is keletkezett egy akksinak hely. Az állófűtés mögé a bolyler, az mögé a plusz akku kerül.

Vettem egy gélszóró pisztolyt. Próbálgattam, mennyire kezelhető, mennyire folyik meg a felszórt Topcoat. Elég szép felületet sikerült vele fújni, így erősen bizakodom, hogy nem kell majd túl sokat csiszolni, polírozni, a gélszórás után. 🙂

A fürdőplatform lett a gélszórás első áldozata.

Jól néz ki! Végre olyan a tapintása, mint egy hajónak. 🙂

Először az összes javitott felületet fogom, higítás nélkül végigszórni, visszacsiszolni,  majd, ha a ezek elkészültek, remélhetőleg junius első hétvégéjén, a teljes hajó felületét.

Beszereztem a teljes hajó Topcoatozásához szükséges anyagokat. Szépen megtellt a csomagtartó.

A csomag tartalma:

50kg Gelcoat, 5,2kg parafinos sztirol, 1,2 kg butanox, 10 liter aceton, fehér, kék, és fekete szinezőpaszták.

Haladunk. 🙂 Marci, és Fapaci barátom segítségével megtörtént az úszótest, és a kokpit topcoatozása. Egyre jobban hasonlít az elképzelésemhez. 🙂

A csiszolás után, teljesen új hajó kinézete lett!

Persze a kabintető még vissza van. A hajó oldalán, a kék csik, és a műszerfal feketéje, majd a legvégén kerül a “helyére”.

A fürdőszoba felait eredetileg vizálló tapétával vonták be. Ez a megoldás annyira nem jött be nekem, ezért a rétegeltlemez falakat bevontam egy réteg vékony üvegpaplannal, majd az összes falat topcoattal szórtam le. Egy csiszolás után igy nézett ki:

Ez még vagy kétszer át kell gélezni, majd visszacsiszolni, mire olyan lesz, ahogy szeretném, és ahogy ki kell nézzen.

Megvettem közben a fürdőplatformra a zuhanyt, a különböző vizkifolyókat, a korláttartók egy részét és úton van már a kabintetőre való 3 db nyitható Goiot ablak is.

Az alsó, sötétkék csík felszórva, és egy része visszacsiszolva. Pont olyan lett, mint az eredeti! 🙂

Ezt  a felső, világosabb kék csík fogja követni.

Ma megérkeztek a várva várt Goiot ablakaim is.

Egyet gyorsan kibontottam egy fotó kedvéért, és be is próbáltam a helyére:

Ő a kisebbik (42x42cm), ami a hálókabinból nyílik a kokpit felé.

A másik kettő, a nagyobbak , azok a szalon ablakai lesznek.

Elég hosszú idő eltellt, mióta utoljára írtam. Történt közben ez meg az. 🙂

Névnapomra megszületett a kisfiunk. Szerencsére anyukával együtt egészségesek.

Nagy volt az öröm.

Most hogy már két hete itthon vannak, nagyjából az életünk is visszaállt a régi kerékvágásba. Újra volt időm a hajóval is foglalkozni.

Lekerült a hajóról a foliasátor… még ha nem is teljesen saját akaratomból. Én hagytam volna még pár napot, de az egyik éjjel a szél besegített a bontásba.

Így már hozzáfértem a hajónak a bal felső oldalához, és a tetejéhez, hogy a csiszolást, gélezést megcsináljam.

Még egy “kis” csiszolás, és kész a gélezés. Jól elhúzódott ez a munkafázis, de megérte ennyit melozni rajta. Már így is nagyon jól néz ki!

Esőt ígérnek. Belehúztam kicsit. Igaz, van még csiszolnivaló, de be kellett építenem az új ablakokat. Így máris kisebb az esélye, hogy beázzon a hajó. 🙂

A hajó épül, szépül, de még van csiszolnivaló. Az egyik oldala már vizesen is végig lett csiszolva. Alakul…

Nem kevés idő tellt el, mióta utoljára írtam. Sajnos a hajoval sem tudtam túl sokat foglalkozni. A gyerekekkel viszont annál többet. 🙂

Nem volt egyszerű, de sikerült emberi áron hozzájutnom az oldalablakokhoz, és a kabinajtó 10mm es plexilemezeihez. Nem volt egyszerű, mivel mindnehol egész táblákat akartak rámsózni. Dombóváron  a  www.varsanyireklam.hu  volt az egyetlen cég, akik csak a levágott darabot számolták fel, így a többi ajánlathoz képest kb féláron sikerült a füstszínű ablakokhoz, ajtóhoz hozzájutnom.

Ismét jön a tél, a hideg. Sajnos a múlt évben felállított fóliasátramat egy vihar összetörte, így az használhatatlanná vált. A hajótestbe beszereltem a helyükre, a már meglévő fenékvízsziattyúimat, hogy az esetleg bejutó csapadék ne okozzon gondot.

Valamint az állófűtés is bekerült, most már a végleges helyére.

Terveim szerint a tél a motorok, hajtóművek összeépítéséről, ezek próbaüzeméről, és elektronikák építéséről fog szólni. Fogyasztásmérőt, NMEA2000 motorillesztőt, és a fűtések vezérléséhez egy komfortvezérlőt szeretnék építeni.

Megvannak a víz, és gázolaj betöltőnyílások, valamin a szennyvíz ürítőcsatlakozói is.

Úgy tűnik, lassan megadja magát a tél. Remélhetőleg, lassan végre ismét tudok a hajón dolgozni.

Az állófűtést véglegesitettem. Megérkezett a hozzá való hajós kipufogó is. Ez a duplafalú saválló kipufogó kivezetés, megbízhatóan elszigeteli a forró kipufogócsövet a hajótest laminátjától.

Ahogy kisütött a nap, és melegedett annyit a hőmérséklet, hogy ismét lehetett gélezni, sikerült befejeznem a fürdőszobát. Kicsit tartottam az eredménytől, mivel a sok ív, és él miatt elég nehéz volt egyenletesen szórni a gélt,  de szerencsére nagyon jól sikerült! A család “átvette” a munkámat.  🙂

Felcipeltük a garázsból a radarállványt./ Nem volt egy egyszerű produkció. 🙂 / Azt is elkezdtem helyrepofozni. Nagy lépés lessz, ha visszateszem a helyére.. nagyjából három éve lett leszerelve, azóta a pince lakója volt, ahol most minden helyre szükségünk lesz, hogy Fuegóval a motorokat be tudjuk üzemelni.

Hogy végre vízmentesen le tudjam zárni a hajót, az ablakok után, az ajtót is újra keleltt építenem. Az eredetivel megeggyező vastagságú, füstszínű plexit, a zsanérok rögzítéséhez pedig beüthető alu anyákat használtam.

Az ajtó közepén, a felező vágást, egy vékonyabb plexicsíkkal takartam le, hogy ott se juthasson be víz.

Persze így a védőfóliával nem  a legszebb, de igy is, jobb lett, mint az eredeti ajtó! 🙂

Közben, a radarállvány is elkészült. Van rajta pár  ezmegaz- 🙂

Eddig két wifi antenna, két GPS antenna, a kürt, és a horgonylámpa került fel rá.  Ez utobbi a zászlótartó szerepét is ellátja. A lámpából mindenképpen lehajthatósat akartam feltenni, viszont ebből a 60cm es a leghoszabb. Emiatt ennek a szárát utólag 1m esre fogom kicserélni, és a lámpatestet is lecserélem ledesre. A horgonylámpa elé kerül még egy radarreflektor-cső is. A radarállvány oldalára kerülnek majd még fel a Hella ledes piros/zöld poziciófények is. A szerkezet belső felére pedig hangszórók, és világításnak ledszalagok kerülnek.

Megvettem a behúzósínt, amivel a ponyvát szeretném vizmentesen rögzíteni a radarálványra. Felét már sikerült is felcsavarozni. 100db 3,5×19 es csavar rögzíti a 10m sínt.

lekerült a fólia a hajóról. Az összes betöltő nyílás a helyén. Az összes vízösszefolyó, a kokpitban, és az orron lévő horgonytárolóban is kicserélve.

Beépítve a partiáram csatlakozó is.

Már sehol nem ázik be!

jaaa. 🙂 és persze az oldalablakok is feltéve. 🙂

 

A hálókabin plafonjába kivágtam a hangszórók helyét. Itt eredetileg egy szerelőnyílás volt a plafonon, amin keresztül a radarálvány rögzítőcsavarjait lehetett elérni. Ez volt az a nyílás, ami szépnek, semmiképpen nem volt nevezhető. Az eredeti lukat “befalaztam”, a hangszóróknak kivágott nyílások, ellátják majd az eredeti szerelőnyílás funkcióját is. A két hangszóró mellé egy egy olvasólámpa kerül beépítésre.

Persze az összes világítótest ledes “izzót” kap. Ez annyira nem is egyszerű, hiszen a látszatra egyforma halogén spotok méretét valahogyan nem igazán tudták eltalálni a ledes fényforrást gyártók. :S Hol a perem vastagabb, mint a halogén izzó, hol a lencse domborúbb, emiatt nem illik a sik halogén helyére a ledlámpa. De nem adom fel! 🙂

Megcsináltam a hálókabin villamos fűtésének is a helyét. Ugyanúgy, mint a dízel állófűtés radiátorai, a partiáramról üzemeltetett elektromos fűtőtestekből is egy kerül a hálókabinba, egy a szalonba.

Amíg a kárpitosra vártam, lecsiszolgattam  hajó eredeti , megmenthető mahagoni alkatrészeit. Ezek majd visszakerülnek a helyükre. Végigvezettem a plafonra kerülő ledszalagokhoz, és a spotokhoz a vezetékeket. Kialakítottam a hűtőláda helyét.

A láda oldalfalaira 3-3cm polifoam szigetelés kerül, hővédő alufoliával. Az alján látható lukon keresztül fognak a fenéken átvezetett hőcserélő csövek a kompresszorhoz csatlakozni. A hűtőláda belső burkolata, 3mm vastag műanyag lapokbol hegesztett betét lesz.

Belamináltam a hajótesbe, a háloszobai kisszekrény oldalfalait is, és a szalonban a konyhapult tartóelemeit is. Eredetileg a kisszekrény is, és a konyhapult is csak pár csavarral voltak az elválasztó falakhoz erősítve. Így már biztosan nem kell attól tartanom, hogy ezek el tudjanak mozdulni a helyükről.

A kisszekrény kialakításánál kicsit eltértem az eredetitől. Az eredeti szekrény a falakra merőlegesen volt beépítve, így aránylag nagyobb helyet foglalt el a hálokabin álómagasságú részéből. Ez nekem nem igazán tetszett. E helyett inkább a szekrényke falakra merőleges oldalainak az egyik sarkát vágtam le, oda kerül a szekrényajtó, így kevesebb, hasznos helyet foglal el a kabinból a szekrény.

A napokban, három évnyi “különélés” után, a megszépült radarállvány, végre visszakerül a hajóra.

Ehhez a projekthez daru segítségét fogom igénybe venni. Három éve, a szállítás előtt, még ketten vettük le Karesszal, de akkor annyira nem számított, ha esetleg sérül valami. Most a felszerelést már nem kockáztatom meg, kézi erővel.

Olyan gyorsan feltettük a radarállványt, hogy nem is volt időm közben fotózni.

De a lényeg, hogy a helyén van! Így, a daruval nagyságrendekkel kevesebbet kellett bírkózni vele, mintha gép nélkül fogtunk volna neki.

Lehet folytatni az építkezést!

Megy rá a világitás, a belső burkolatok, a hangszórókkal.

Jöhet a szélvédő is lassan! 🙂

Kábeleztem a radarállványban. Felkerültek rá a az oldalsó pozíciófények, és a fedélzetet megvilágító ledszalagok is. 🙂

Pár esti kép. Szépen bevilágítja a kokpitot :

Bekábeleztem a radarállványt. A meglepetésekre felkészülve, jópár plusz kábel is belekerült.

Ismét it a tél. Beüzemeltem az állófűtést a hajóban. Nagyjából 10 perc alatt, már forróság ömlik a radiátorokból. Így, hogy végre van a hajónak ajtaja, így bent is marad. a meleg. 🙂

Elővettem a szélvédő keretet. MIvel az eredeti üvegek nincsenek meg hozzá, így egyesével fogom őket összeállitani. A két oldalsó darabbal kezdtem. Összeállítottam az allumínium keretet, megrendeltem a bele a víztiszta polikarbonát lemezt . A jövő héten ezt összerakom, majd ehhez illeszkedve lehet a két első ablakot összeállítani, majd a végén a  középső nyithatós részt.

alt

Megvan a két oldalsó szélvédő “üveg”. Elkezdhetem összelogisztikázni a darabokból a szélvédő első ablakeretét.

Lassan újra itt a tél.. mármint nem csak a hideg, hanem a havazás. Lehet, hogy a ponyvatartó vasakat is sikerül még az első hóesés előtt megcsinálnom, felszerelnem. Ezek segítségével, még nagyobb helyem maradna a fedélzeten dolgozni, amíg el nem múlik a hideg évszak.

Miközben én a fenti dolgokat intézem, Marci csinálja  a konyhapultot. Az oda való, lecsukhatós fedelű gázfőző, és a mosogató, már régóta várja a beépítést. Hogy ez aránylag gyorsan bekövetkezhessen, beszereztem a megfelelő, hajós üzemre készült reduktort, és  gumicsövet, amivel a palack lesz rácsatlakoztatva a kárpitozás előtt behúzott 8mm es réz, gázcsőre.

alt alt

Megérkezett a jóidő. A napsütés aránylag gyorsan felmelegitette a levegőt, igy kint, már sokkal jobb idő lett, mint a hajótestben. Elkezdtem a radarívre felpakolni a technikát. A GPS antennák, a TV antenna, a kürt, és az oldalsó navigációs fények bekötve, és működnek.

image

Két oldalra jön még egy wifi antenna, és egy kétsávos URH antenna, középre a zászlótartóként is funkcionáló horgonyfény.

Megvettem a 8mm vastag polikarbonátot, ami a felső szélvédőkeretbe kerül.

image

Nem volt egyszerű, de sikerült szépen beleszabnom a keretbe.

image

Bele kell ragasztanom, a keretbe a polikarbonátot, és mehet a helyére a felső szélvédő. Utána kezdjük méretre hajtogatni a ponyvatartó keretet.

Ideiglenesen a helyükre tettem a felső szélvédő elemeit..

image

image

image

Ez még csak ideiglenes állapot. Egyszer még leveszem, hogy a peremeknél a tömitést szépre alakítsam. A középső, nyitható ablakrész méretezése miatt kellett felszerelnem az egészet, még mielőtt az üvegezés elkészült.

Közben készülök a motorok beépítésére is. A távkar, a gáz, és irányváltó bowdenek a helyükre kerültek.

image

A motor műszerek, a navi, és a kormányállás kapcsolói, majd a ponyva felszerelése után kerülnek a helyükre.

A padlóba, és a lépcsőkhöz felszerelt tájékozódási fényeket, valamint a horgonyfényt is, egy kis alkonykapcsolóval automatizáltam.

Így zajlott az érzékelő kapcsolási szintjének beállítása. 🙂

image

Szakértői segítséggel megcsináltuk a ponyvatartó csövek méretre hajtogatását. Ezután nekifogtam az összeszerelésének.

image

Miközben bent a kabinban 99.9% ban végeztem a tennivalókkal. Nekifogtam a kokpitot is befejezni. Elsőnek a hangszórók kerültek a helyükre.

image

Így, mindjárt más hangulatban lehet folytatni a munkát. Bence barátom, megtámogatta a projektet egy nála kihasználatlan végfokkal, igy már meg is szólaltak a kokpit új hangszórói. Köszi Bence! 🙂

Beüzemeltem a vizrendszert. Minden teszi a dolgát, ahogy kell. Bojlerem egyenlőre még nincsen, de talán összejön az is nemsokára. Mindenképpen, a motorok előtt kell beszerelnem, mert utána már elég macerás lenne a helyére tenni.

Amikor a boilert sikerült megszereznem, csináltam egy kis átalakítást a fűtés rendszerben. Ahhoz, hogy a vízmelegítőt menet közben a motor hűtővizéről, álló motorral, pedig az állófűtésről is tudjam üzemeltetni, ha nincsen partiáram, beépitettem egy 14kw os, lemezes hőcserélőt.

image

Igy nem csak a boiler, hanem a hajó fűtése is több üzemmódú lett. 🙂

Pár nap múlva, ha elkészül a boiler tartókerete, akkor a gépészet minden eleme a helyére kerül. Eligazgatom a csöveket, minden kábelt a helyére rögzítek, és már jöhetnek is a motorok, hogy végre a motortér is tele legyen! 🙂

A motortér oldalfalára, fel kell laminálnom, két tartócsavart. Ezek tartják majd a boilert.

image

image

image

A boiler már a helyén.

image

Már “csak” be kell csövezni, és már jöhet is a melegvíz. Ide még vennem kell, egy termosztátos keverőszelepet, ami a melegvíztároló, 70-80 fokos vizét, a hidegvízzel, lekeveri 40 fok körüli hőmérsékletűre.

Megérkezett németországból a gázpalackom is. Őt is bepróbáltam a helyére. Stimmel a méret.

image

Ezután, már véglegesen a helyére került a szélvédő is.

image

Készül a hajó hátuljára a korlát. Úgy, ahogy az eredetileg is volt, a rozsdamentes csövek végén, a korlát rész, fából lesz.

wpid-20150807_170329.jpgwpid-20150807_170508.jpgwpid-20150807_170543.jpgwpid-20150807_170553.jpg

 

Marci nekikezdett a hátsó korlátok elkészítésének. Varázsol egy kicsit, és el is készülnek a szép fa alkatrészek.

wpid-photo-20150827_200905.jpg

wpid-photo-20150828_211613.jpg

A korlátok kapaszkodó része, és a kokpit két szekrényének ajtajai lesznek ebből az anyagból.

Elkészült a korlát. Kifúrkáltam a csavarok helyét, betekergetem az anyákat a fába, majd felcsavaroztam a talpakra, az egészet, az M5 ös csavarokkal.

wpid-20150831_190527.jpgwpid-20150831_190352.jpgwpid-20150831_190413.jpgwpid-20150831_190636.jpgwpid-20150831_190339.jpgwpid-20150831_190305.jpg

Az illesztett sarkokat még össze kell ragasztani, ez a holnapi feladat. Azután az egészet összecsiszolom, teak olajjal lekenem párszor, és máris használható.

Összecsiszolva, lekenve.
image

image
Elkészült a két tároló ajtaja is.
image

Így együtt már elég jól néz ki a kokpit, a fa dolgokkal.
image

image

Feltettem a szélvédőkeretre is a behúzósínt, amihez a ponyvát fogom rögzíteni.
image

És ha már megvoltak a sinek, összedobtunk egy ideiglenes ponyvát, hogy legalább amig meg nem érkezik a jobb idő, addig is el tudjak végezni, néhány apró munkát. A bimini helyén, most már biztosan keménytető lesz, így előbb azt kell legyártani, a végleges ponyvát, majd csak utána van értelme megvarrni.

Most, hogy végre kicsit szebb idők vannak, tudtam kicsit kint is dolgozni a hajón. Lekenegettem a kokpit két oldaltárolójának az ajtajait, és a föléjük kerülő vízelvezető lécet is.

Bekötöttem azt a relét, ami a 230V os konnektorok felé választja ki, ha van partiáram, akkor azt, ha az nincsen, akkor automatikusan az inverter kimenetét.

Készül a hardtop.

20160324_113654.jpg 20160324_113708.jpg

A nagyjából 4mm es, előre legyártott laminált lapot, méretre vágtam, majd a peremeit kezdtem el kialakítani. Előlről valamennyire a felső szélvédő vonalát fogja követni a tető.

20160325_162016.jpg 20160325_162104.jpg

Elől, egy íves perem lesz rajta, míg az oldalain 3-4,5cm es vízelvezető lesz, hogy az e mögé felszerelt behúzósínbe illesztett ponyva alá ne  tudjon bejutni a csapadék.

Elkészült a keménytető, és fenn is van a helyén.

WIN_20160608_17_03_15_Pro

Egész pofás lett, Meg vagyok elégedve vele. Ideiglenesen, feltettem a két napelemet, hogy ki tudjam próbálni, hogy mennyit tudnak tölteni, és ha bekapcsolok mindent, amit használni szándékozunk, azt másnapra, mennyire képes visszatölteni.

WIN_20160608_17_06_34_Pro

Meglepően jól visszapótolja, napról napra az elhasznált energiát, úgy, hogy a hűtő is be volt üzemelve. A héten, a napelemek is a véglegesen a helyükre lesznek ragasztva. Így még a védőfólia is a napelemeken van, ha leszedem, talán még többet is tudna tölteni, bár egyenlőre úgy tűnik, így is már délelőtt leszabályoz a töltőelektronika, lekapcsolja a töltést, mert máris visszatöltötte azt, amit éjjel elhasználtam.

Végre eljutottam addig, hogy a hajtóműveket is elkezdtem a hajóra szerelni. A két pajzs volt az első lépés. Így már neki lehet állni, a motorok tartóbakjainak, kitalálni, hogyan nézzenek ki.

WIN_20160608_17_03_36_Pro

Furcsa volt, hogy sok év után, már nem tátong ott a két lyuk, a hajtóművek helyén.

Közben, hogy azért mással is haladjak, a korlátot is elkezdtük hajlítani, hegeszteni. Az eredeti korlátcső mintájára készül, de mivel azt, valószínűleg emeléskor összetörték, emiatt cserélni kellett.

DSC_0476

Felkerült a korlát a helyére. Az első két puffertartón még gondolkodok, hogy hova kerüljenek.. a mostani helyükre, vagy egy “lábbal” hátrébb. Hátrébb jobban nézne ki, viszont ott előfordulhat, hogy útban lenne a kikötőbikáknál, kikötésnél.

dsc_0553

dsc_0554

Belefogtam a dörzslécek felszerelésének. Összekészítettem a  hozzávalókat.

dsc_0557

Az alusínt 10-12cm enként előre kifurkáltam, majd egy kis segítséggel, a kezdő pozícióba rögzítettük a sínt.

dsc_0558

Ezután a sín másik felét, két spaniferrel, a megfelelő magasságban rögzítettem, hogy ne kelljen tartogatni, amíg végigfurkálom, a hajótesten is a rögzítéshez szükséges lukakat.

dsc_0559

A hajótesten, ahol a sín rá fog feküdni, egy csík sikaflexxet nyomtam, majd a sín helyére illesztése után a lamináton furt lukakba is nyomtam a sikából. Az egyik oldalra 210 db csavart tekertem be.

dsc_0563

Persze “segítség” is akadt mindig. 🙂

dsc_0562

Sikerült szépen, az elvárásaimnak megfelelően feltenni az egyik oldalra a dörzslécet. Holnap következik a másik oldala.

dsc_0570

dsc_0567

dsc_0568

Csinálom a másik oldalt is, a már jól bevált “egy emberes technikával”. 😀

dsc_0574

Két spaniferrel a megfelelő magasságban megtartom az alu sínt, majd alatta végigkenem sikaflexxel, ezután  fúrás, csavarozás.

dsc_0575

Ezzel az oldallal, egy kicsit gyorsabban sikerült végeznem. Igaz, ehhez nagy mértékben hozzájárult, hogy sikerült rájönni, hogy a legegyszerűbb befűzni a gumit a sínbe. 🙂

dsc_0577

dsc_0578

Szép lett. 🙂

Szép idő volt ma. Ideális, egy kis vizes csiszoláshoz. dsc_0579

2000 es papír a vége. Most már szépen fénylik. Megérdemlek egy kis frissítőt. 😀

dsc_0580

dsc_0581

Közben végre megvettem az argon palackot, így ki tudtam próbálni, hogyan dolgozik az AWI. 🙂

Nagyon tetszik. Így első ránézésre, a használata közelebb van a  forrasztáshoz, mint a hegesztéshez.

Ez az első próba volt. Hozaganyag nélkül, csak a két rozsdamentes cső, egymásnak téve. Ahhoz képest elég jól sikerült a hegesztés. Legalábbis szerintem. 🙂

Vettem hegesztőpálcát a saválló hegesztéshez. Összedobtam két puffertartót a korlátra.

Meg lett hajlítva a kokpit hátulja fölé is a ponyvatartó cső.

Itt az ideje, ismét munkára fogni a ponyvavarrógépet.

A ponyvázás előtt akadt még egy feladat, a vizesblokk szellőztetését megoldani.

A Bomar kínálatában találtam egy ablakot, ami jól illett a hajóhoz. Nem túl nagy, viszont nyitható kivitel, és a hozzávaló szunyogháló is tartozéka.

Amikor az ablak megérkezett, először egy sablont készítettem hozzá.

Ekkora körkivágóm sajnos nincsen itthon, ezért maradt az íves részek körbefurkálása, majd a pontos méretre igazítás reszelővel.

Egy kis fehér sikaflex, és már helyén is az ablak.

Bekerül a szunyogháló, és készen is van.

Tökéletes lett. Lehetséges, hogy ide még beépítek majd egy napelemes ventillátort is. 🙂

Némi saválló lemezből, összeraktam a horgonylánc vezetőgörgőjének a rögzítését.

A láncvezető-görgő a hajó eredeti görgője, annyit változtattam rajta, hogy 10mm vastag műanyag lapból vágtam mellé egy-egy távtartót, hogy a lánc ne tudjon a görgő mellé becsúszni.

 

Ezután nekifogtam a hátsó puffertartó elkészítésének.

Voltak gyári puffertartóim, de azokat csak csőre lehetett felfogatni. Ezért 25mm es  csőből hegesztettem egy tartót ezeknek.

 

Így már a rendelkezésünkre áll, a megfelő mennyiségű puffertartó, amit gyorsan fel is töltöttem.

 

 

 

Tarakona felújítása / Bayliner 2850 Contessa /