elektromosság/vízrendszer

  • A hajó teljes elektomos rendszerén, az enyészet, és az előző gazdák, leginkább kártékonynak nevezhető tevékenységei miatt kialakult hiányosságokból kifolyólag, úgy ahogy volt, szemétnek minősítettem.

Az új elektromos rendszer központi egysége,  egy Pronautic C3 12v 60A es, három akkubankos akksitöltő lesz. Can buszon rácsatlakoztatható egy kezelő, távvezérlő egység, amivel a szalonbol beállítható a töltő működése, ellenőrízhető az akkumulátorok állapota.

A korszerűsítés, és a ledes fényforrások minimális energiaigénye miatt, a teljes világítás,  /úgy a navigációs fények, mint a konfort világítás/ ledes lámpatestekkel, ledszalagokkal lesz megoldva, igény szerint, szabályozható fényerővel.

A hajó orrába ezek a keresőlámpák kerülnek:.

Ezzel a szép sárga partiáram kábellel szerencsém volt. Sikerült 20m-t megvenni féláron, mert maradék mennyiségnek nyilvánították a boltban. 🙂

Kaptam egy jó adag vezetéket / Köszönöm Martin!/, amikből a motorok kábelkorbácsait fogom elkészíteni.

12 különböző színű vezeték, amik a motorok visszajelzőit, műszerereit fogják összekötni az érzékelőkkel.

Kupacban annyira nem nézett ki jól, de megettettem őket a kígyóval. 🙂 Máris mutatósabb lett:

Mivel a hajón, a folyamatos üzeme miatt a legnagyobb fogyasztó a hűtőszekrény, ezért annak az üzemeltetésére is, valami gazdaságosabb megoldást kerestem. Adott volt egy 12V os hűtőkompresszor, aminek a motorfordulatszámát is lehet változtatni. Jelen pillanatban, ez utobbi lehetőséggel még nem kívánok foglalkozni, az majd egy késöbbi fejlseztésre ad opciót, viszont a hő leadásának az optimalizásával lehet egy kicsit spórolni. Az ötlet, amit már több hajón láttam, hogy a hűtöszekrény kondenzátorát, nem az eleve is meleg kabin levegőjével hűtik a megfelelő hőmérsékletre / ami eleve nehézkes, csukott ablaknál, az 50 fokos kabinhőmérsékletek mellett/, hanem a folyóvízzel, aiben halad a hajó. A gyári megoldások elég húzós áron érhetőek el, így barkácsoltam kicsit.

Összeállítottunk egy teszt “hűtőszerkezetet”, amivel a passzív, vízhűtéses kondenzátoromat teszteltem.

A 12v os kompresszorra egy elpárologtatót, és az eredeti rácsos, levegős-kondenzátor helyett egy rézcsövet forrasztottunk.

A vödörbe 28 fokos vizet töltöttem. Ennél melegebb vízben, ugy érzem, sosem fogunk hajózni. 🙂 ha mégis, akokor majd ott, élesben is tesztelünk. 🙂

És működik! Az itt lemért csőhosszt, egy bronz hőcserélőbe fogom beleöntetni, amit a hajótesten kívülre fogok felszerelni.

Úgy érzem, ezzel a megoldással a sörünk mindig megfelelő hőmérsékletű lesz.

Ez kezdetnek egy jó alap.Ha oda jutok a  projekttel, biztosan fel fogom használni. Az már biztos, hogy saját építésű hűtőszekrényt, vagy esetemben inkább egy hűtőládát fogok építeni.

Navigáció:

Régi vágyam teljesült akkor, amikor sikerült megvennem egy Lowrance HDS8 navit, a hozzá való LSS2 szonárral együtt.

Nagyon jó technika! Sikerült feléleszteni az nmea2000 hálózatot, Peti barátommal közösen fejlesztett motor illesztő egységgel.

Mindenféle motorparamétert, hibajelzést meg lehet rajta jeleniteni. MIvel a műszerfalon elég kis hely áll rendelkezésre a hagyományos analóg műszerek számára, igy ezt a funkciót szeretném is kihasználni. A motoroktol jövő adatokon kívül, az akkuk feszültségét, a pillanatnyi fogyasztást, a tartályok /szennyvíz, üzemanyag/ töltöttségét, motor üzemórát, a trimm helyzetét, a trimmlapok állását, miindent itt lehet majd ellenőrizni. A későbbiekben, majd még a zene fejegység is össze lesz kötve a navigációval, így a kormányállásból, a HDS8 lesz a fejegység távvezérlője is.

Ezen a képen még csak a kommunikációt teszteltük, de nagyon remélem, hogy nemsokára a sok generált jel helyett már élő adatokat láthatok a kijelzőn.

Baráti segédlettel hozzájutottam néhány Ipari Zselés akkuhoz.

Ez a 4 db 6V 196AH s monstrum lesz a hajó áramellátásának fő forrása. Emellett a horgonycsörlő, a mikrosütővel közösen kap a hajó orrában még egy 100Ah körüli akksit, így nem kell, a motortértől, túl vastag vezetékeket a csörlőhöz vezetnem. A motorok is külön akkut kapnak, a biztos indítás érdekében.

Megspóroltam a gyári Lowrance wifi modult is. Némi kis okosítással plusz pár spéci csatlakozó segítségével, a hajo saját routere is hajlandó lett megosztani a navigáció kijelzőjét, így minden adat a tableten is követhető, a wifi hálózaton keresztül.

Hála a bauhaus áruház hajós osztályának megszüntetésének, sikerült pár alkatrészhez ismét hozzájutni, meglehetősen jóárasítva. Így vettem meg a hajó Hella ledes navigációs fényeit, néhány olvasólámpával együtt.

Termlészetesen az olvasólámpák, ugyanúgy, mint a hajó többi lámpája is, ledesre lesznek átalakítva, a lehető leg minimálisabb fogyasztás elérésének érdekében.

Közben a médiarendszer központját képző TV is megérkezett Martin segitségével. Ez egy 22″ os , grundig, 100Hz es HD tv, digitális földi, és műholdas adásokat venni tudó tunerrel, médialejátszóval, wifivel. Mindezt természetesen 12V ról képes produkálni. 🙂

Már a tv is  a helyén.. és műűűködik!

Elkészültek a ledes szpotjaim.- A kereskedelemben kapható 12V os, ledes szpot világitótestek, nem egyenáramra, hanem 12V váltóáramra vannak optimalizálva. Akkus üzemnél, ahol bármikor előfordulhat, akár 10V is, a bennük lévő elektronika miatt, ilyen alacsony feszültségről már csak alig 50% on világitanak a gyári lámpák. Az enyémek át lettek alakítva, egyenáramra, így jobban megfelelnek a hajós üzemre.  🙂

alt

A hajó teljes “díszkivilágításban”. 🙂

alt

A Tarakona saját akkujait már bepakoltam a motortérbe. Beköltözött melléjük az akksitöltő is. Méregettem, mi mennyi áramot vesz fel, az elektromos berendezéseim közül. A hajó teljes világítsa, mindössze 10A t fogyaszt, de akkor nagyjából nappali fény van, úgy a hajón bellül, mint a fedélzeten. / ez nagyjából 15m ledszalagot, és 8db ledes szpot lámpát jelent /  A dízel állófűtés, maximális teljesítményen, 15A-t, 2,5KW os fűtőteljesítmény mellett, nagyjából 7At kíván, a két radiátor ventillátorával együtt. A hűtőláda, bekapcsolva 4A-t vesz fel, ha jók a számításaim, nagyjábol 1:3 arányban fog üzemelni a motorja. Ez azt jelenti, hogy a majd 400Ah s akkupakkból a hűtő, 32Ah-t vesz ki naponta.

A hajó eredeti trimmlapjai, már erősen elhasznált állapotban voltak, a hidraulikus trimm munkahengerekkel együtt. Most sikerült vennem jóárasítva két olyan bennett trimm munkahengert, amiben eleve benne van a munkahengerek pozicióját visszajelző jeladó.

alt

Ezzel, meg lehet majd oldani, hogy a navigáció képernyőjén látni lehessen a  trimmlapok aktuális pozicióját, A későbbiekben, megpróbáljuk automatizálni ezeknek a trimmlapoknak a vezérlését.

Idén úgy döntött a mikulás, hogy előbb fog meglepni engem. Egy mindent tudó, Fusion MS-IP700i hajós fejegységet hoz a puttonyában. 🙂.

alt

alt alt

alt

Nem csalódtam a Fusion technikában! A navirol az nmea2000 hálozaton keresztül, és tabletről, wifin keresztül is távvezérelhető. Meglepően jól kezelhető, korrekt, átgondolt, még az a menürendszere is, amit a navin keresztül el lehet érni.

alt

Ha megérkezik hozzá a bluetooth modul is, akkor mobilrol, tabletről is le fog tudni játszani, mindenféle zenét.  Lassan el lehet kezdeni beszerezni az nmea2000 hálózathoz szükséges kábeleket, csatlakozókat. Persze eszemben sincsen a gyárilag nmea2000 -nek kikiáltott csatlakozókat megvenni, gigaáron, amikor ugynazok a csatlakozók, a TME kínálatában megtalálhatóak sokkal barátibb árfekvésben. 🙂 Kábelnek, azt a méterre is megvásárolható USB kábelt fogom felhasználni, ami árnyékolt, és a 4 belső érből a 2 jóval vastagabb. Ezekre a vastagabb vezetékekre kerül a táp. A motor-infók, a kabinfűtés vezérlése, minden adat az nmea2000 hálózaton fog eljutni, a navigációhoz.

A TV kapott egy hajós, erősítrős antennát. Remélem a lehető legtöbb helyen fog tudni megfelelő jelet biztosítani, a használható vételhez.

Megvettem az nmea rendszerhez szükséges csatlakozókat, elosztókat.

20150106_133806

A banana pi, mini számitogép is kapott egy nmea 2000 es csatlakozót, és egy CAN illesztőt, hogy azon keresztül adatokat tudjunk küldeni a navira.

20150106_14520720150106_145248

eBay ról szereztem be a kokpitba szánt hangszórókat. A radarívbe kerül két 6.5″ os, a motortér fölé, a hátfalba pedig a 8″ osak.

20150113_130314

Egy kis “kártevő” azonnal rámozdult a cuccra. Kiválasztotta a legnagyobbat, és már szerelte is. 🙂

20150113_130419

Mivel elég sok kütyüt használunk, igy mindenhová 12V os, és 5V/USB  aljzatok kerülnek majd. Telefont, tabletet, kamerát, fényképezőt lehet majd tölteni ezekről az aljzatokról. Eléggé bosszantott, hogy gyárilag az eddig a kezem ügyébe került hajókban, ezekből csak minimális számú áll rendelkezésre, ezért minden eshetőségre számítva határoztam meg a 12V os aljzatok számát, és helyét.

20150113_140136 20150113_141045Néhány szivargyújtót már beszereltem. Találtam ebayn elfogadható áron hajós kapcsolótáblát. Nagyjából az itthoni ár feléért. Egyet berendeltem próbából. Szerencsére a minősége, és a kivitelezése is tökéletes! Még három darabra lesz szükségem ebből.

20150114_131258

Minden kapcsoló előtt automata biztosíték van, a kapcsolók helyzetét, és a biztosítékok állapotát, kétszínű ledek mutatják. Zárlat esetén, a leoldott biztositékot nem kell cserélni, csak egyszerűen “visszanyomni” mint egy normál kismegszakítót. A biztositékok ledjei feletti helyekre adtak vagy 40 db feliratot, ikont, hogy ezzel lehessen beazonositani az áramkörök funkcioját.

Megcsináltam a padlót megvilágító lámpácskák bekötését a vezérlőbe.

Igy néz ki lekapcsolt ledszalaggal. A lámpácskák piros fénnyel világítanak.

received_608308949301069

Így pedig felkapcsolt szalonvilágításnál. A kislámpák fehér fényt adnak.

Ma megforrasztottam az nmea kábeleket is, a navigációs hálózathoz.

20150119_200627

Megjöttek a hiányzó elosztók is hozzá. Így már teljesen be tudom fejezni az nmea2000 hálózatot.

Alakítgatom a fejegység helyét is, ami egyben a VHF hajórádió, és a rövidhullámú amatőr rádio helye is lesz. Egyenlőre a zene került a helyére. Ha szól valami, máris jobban megy a munka is. 🙂 A szalonban, és a hálókabinban már élvezhető a rádióműsor.

20150221_15475420150221_154805

A kilógó vezeték, az ideiglenes tápellátást biztosítja. Talán pár nap múlva el tudom készíteni a vastag kábelek csatlakozásait, akkor már minden a végleges vezetékezésről fog működni.

Megvannak a kábelek. Holnap be is húzom, így már a nagyáramú 12V os hálózat is nagyjából a végleges lesz.

A 45m akkukábelre, nagyjából 40 db szemes saru lett rápréselve, majd ezekre, a polaritásnak megfelelő színű csövet zsugorítottunk. / Akkor már nézzen ki valahogyan! :)/

20150223_113652

Persze segítség nélkül ez sem ment volna. A préseléshez a technikával az Újpesti öbölben Gábor segített ki. Az itthoni zsugorcsövezést viszont Tomika hátráltatta, nagy hatékonysággal. 🙂

20150223_113522

Bekerültek a szivargyújtó, és USB töltőaljzatok a fejegység mellé.

20150226_10135520150226_101408

Ide, a fejegység bal oldalára kerül még egy hangszóró, az amatőr rádió számára. Alájuk balra a hajó VHF rádiója, jobbra az ICOM IC-7000 amatőr rádióm kerül.

Nekifogtam a villanyszerelésnek. Jópár vezetéket már régebben behúztam a helyére, köztük a 230V os hálózat kábeleit is. Ezek, mostanra szép nagy kupaccá nőtték ki magukat, a konyhapult alatt, és a hálókabin beépített szekrényében is. A konyhapult alatti kábelek rendbetétele, majdnem egy egész napot igényelt.

20150303_18250420150303_182517

Most már, a szalon túlsó oldalán lévő ejegység sem “légkábelen” kapja az áramot. 🙂 Kábeleztem napokig.. rendezgettem az eddig behúzott vezetékeket. Így már sokkal kultúráltabban néz ki. Persze ezeket csak én látom.. el vannak rejtve a fürdőszoba fala mögé, és a hálókabin beépített szekrényébe.

Véglegesítettem a lépcsőt, miután szépen lekezeltem, hogy bírja a gyűrődést, na meg persze a nedvességet. A ledes irányfények is bekötve.

20150306_130328

A padlóba, és a lépcsőkhöz felszerelt tájékozódási fényeket, valamint a horgonyfényt is, egy kis alkonykapcsolóval automatizáltam.

Így zajlott az érzékelő kapcsolási szintjének beállítása. 🙂

image

Érkeznek a nagyáramú biztosítékok. 80A es a 12V os mikrósütőhöz, 150A es a horgonycsörlőhöz.

image

Elkészültek az alkonykapcsoló,

image

és az amatőrrádió kétsávos antennájának a rögzítéséhez szükséges adapterek.

image

Mindkettő a helyére került. Ezzel a radarállvány felső része elérte a végleges felszereltségét.

image

Ide más már nem kerül. Az állvány vázába beépítek még néhány kütyüt, és érzékelőt, és mehet fel a belső borítása.

Megérkezett az ICOM 7000 hez az előlaptartó konzol, ami némi átalakítás után, felkerül a Fusion fejegység mellé.

Nekifogtam a kapcsolószekrény előlapjának. Néhányszor újra rajzoltam, mire elnyerte a tetszésemet.

image

Dolgozik a lombfűrész. 🙂

Néhányszor belepróbáltam a kapcsolókat, műszereket.

image

image

Elkészültek a lukak. Jobb alulra egy ugyanolyan kisfeszültségű kapcsolósor kerül, mint ami mellette van,a felső részre pedig, a 230V os hálózat kapcsolói kerülnek majd. Kap egy keretet, némi felületkezelést, és mehet a helyére.

image

A műszerpanel hátuljára, 6cm széles, 6mm es rétegeltlemez csíkokat ragasztottam, élére állítva. Ezek, egyrészt merevítik az egészet, másrészt, a hátsó, szabadon maradt peremébe furt lukakhoz rögzítve, esztétikusan el lehet vezetni a kábeleket a kapcsolókhoz.

image

És már a helyére is került, a kapcsolópanel.

image

Az oldalára, egy dupla 230V os, egy szivargyújtó, és egy dupla 5V os aljzatot szereltem.

image

A kapcsolók már szépen bekötve. A feszmérők, a 230V os ampermérő, és a külső hőmérő már beüzemelve.

image

A két akkukör ampermérőihez még hiányzik a tápegységük.

Beszereltem az ICOM 7000 amatőr rádiót.

image

Maga a rádió az ülés alatt kapott helyet, a falra, csak az előlapot kellett rögzíteni, egy tartó keretbe.

Befejeztem a kapcsolótábla műszereinek a bekötését. Most már az ampermérők is működnek.

image

Elkezdtem a kormányállást kialakítani. A navi, az üzemanyagszintmérő, és a két, vízhőfok, és olajnyomásmérővel egybeépített fordulatszámmérő a helyére került. A távkar, és a kapcsolók is elfoglalták a helyüket.

image

Sikerült vennem egy jóárasított 30l es hajóba való boilert. Ez a motor hőjét felhasználva, vagy az állófűtésröl, vagy a kikötőben a partiáramról is képes melegvizet biztosítani.

Nyomozok. Mivel a hűtőszekrény, vizes hőcserélőjének a legyártása, kudarcba fulladt, más megoldást kell keresnem. Sikerült megtalálnom a keelcooler gyártóját. Olaszok.. Persze egyetlen emailre sem válaszolnak. Találtam hazai képviseletet. Remélem sikerül jó árajánlatot kapni rá.

Megvan a hűtőszekrényhez a hőcserélő. Az olasz gyártótól, az itthoni ár, kb feléért. 🙂 Ha már egyéb okból / Bence hajójának elektromos gatyábazázása miat / kiautóztunk Monfalconeba, akkor az ottani márkaképviselet, lerendelte nekem az alkatrészt.

image

image

Talán a jövő héten, ha el tud jönni a környék egyetlen olyan hűtőgépszerelője, aki nem ijedt meg, egy kis kihívástól, akkor be is tudjuk üzemelni a hűtőszekrényt. Amennyire lehet, addig előkészítem a beépítést. Kifúrtam a lukat a hajótesten, a hőcserélő számára.

image

image

image

Itt tökéletes helye lessz neki.

Megérkezett németországból a gázpalackom is. Őt is bepróbáltam a helyére. Stimmel a méret.

image

A PB nyomáscsökkentő után, mielőtt a kabinba jut a gázcső, beszerelek egy elektromos szelepet, amit, egy kapcsolóval a konyhából lehet üzemeltetni, és a gázszivárgás érzékelő is el tud zárni, ha szükséges.

image

Ma megvolt a fürdőszoba éles próbája is. A bojler bekötve. Parti áramról, nagyjából 20 perc alatt, már forró víz jött a csapokból. Kint zuhanyoztam, a hajóban. Tetszett.

A bojler kicsit megtréfált. Mire teljesen felfűtött, annyira megnőtt benne a nyomás, a biztonsági szelep ellenére, hogy a hidegvizes csap megnyitásakor, a bojler melegvize, a bemenő hidegviz helyén, melegvizet nyomott a hidegvizes csőbe. Így hidegvíz helyett is forró jött. A hidegvíz bekötése elé bekötöttem egy visszacsapó szelepet, így helyreállt a világ rendje! 🙂 hideg víz folyik, a hidegvizes csapból.

Estére várom Pétert, a hűtőgépszerelőt, hogy beüzemelje a hajó hűtődobozát. Elkezdtem kialakítani a dobozt körülvevő hőszigetelést. A 16mm es rétegeltlemez burkolat alá, első körben, egy 5mm es, egyik oldalàn, hőtükrös polifoamot ragasztottam.

image

Ennek a belső oldalára 3cm vastag hungarocell kerül.

image

Allulra dupla réteg hőtükrös polifoamra, 6cm es polifoam szivacsot tettem. A hálókabin felé eső hátfal, szintén dupla hőtükröt, és plusz egy réteg hungarocellt kapott.

image

A hűtődobozom belső fala 4mm vastag polipropilénből lett hegesztve. Ez vízálló, és könnyen tisztítható.

Megjött Péter, a hűtőgépszerelő. Összeállítottuk a hűtődobozt.

image

image

Bent az elpárologtató. A hűtő mögötti kis rakodótérbe kerül a kompresszor.

image

Itt elkövettünk egy kis hibát. A hűtőszekrény szigetelésének a hézagait, zártcellás purhabbal szigeteltük. Belenyomtam két teljes flakon purhabot. Nagyjából nagyed óra múlva kezdtük volna az elpárologtató csöveit beforrasztani. Megfeledkeztünk a hajtógázról. Begyujtotta Peti a forrasztót, az meg belobbantotta a hűtődobozban sunyin ücsörgő hajtógázt. Egy villanás alatt lebarnult az arcunk, és pár marék szőrünk is ráment erre a figyelmetlenségre. Persze ezután, elnapoltuk az utolsó két forrasztást. Nagy szerencse, hogy sem bennünk, sem a hajóban nem esett számottevő kár.

Kicseréltem, azt a negyed nm kárpitot, amit a hirtelen meleg összerántott, és ujrahúztam a két kábelt, aminek egy szakaszon megolvadt a szigetelése.

Ismét minden szép, és hibátlan. 🙂

Elkészült a 230V os hálózat kismegszakítóihoz tartozó alukeret is.

image

Egy kis igazítás, homokolás, majd szinterezés után, megy be a kapcsolótáblába, a helyére.

image

A homokszórással, mivel nem nagy a felület, a kis kézi homokszóróval, nagyjából öt perc alatt végeztem.

image

Bent is van a helyén. És már be is kötöttem.

image

Megérkezett a GX1600 as hajórádióm. Költözött gyorsan a helyére, a Fusion, és az ICOM 7000 mellé. Hosszas fejtörés után választottam ezt a típust. Eleve a fizikai mérete / nagyon kicsi a mélysége, így befért a rendelkezésre álló szűkös helyre/, és a tudása is bizonyította, hogy igazán nincsen választási lehetőségem. 🙂 A rádióhoz vettem egy külső kezelőt is, így a rádió a szalonban, a külső kezelő a kokpitban, a kormányállásnál teljesít szolgálatot.

image

 

Vettem egy termosztátos keverőszelepet a bojlerre. Ez, mindig annyi hidegvizet kever a bojler kimenő, forró vizéhez, hogy a szelep kimenetén, az előre beállított hőmérsékletű víz legyen. Bekötöttem az állófűrést a bojler fűtőkörébe. Bekapcsolás után 10 perccel, már 80 fokos a vízmelegítő teljes tartalma.:-)

Ezek után, véglegesre kábeleztem a hűtöszekrényt, és az ideiglenes vezérlőjét. 🙂 Most már megfelelő hőmérsékletű a söröm,

Elkészült a gázszelephez szükséges kivezető csonk.
image
Holnap, ennek a birtokában, már ki tudjuk próbálni a gázfőzőt.
image

image

image
image

Beépítve az átvezetőcső. Minden csatlakozást szivárgásjelzővel leellenőríztem. Az elektromos szelep bekötése után, jöhet a próba.
image

Vettem két 100w os flexi napelemet. Ezekkel szeretném majd a horgonyzáskor a villamos fogyasztást valamennyire visszapótolni az akkukba.

20151209_160228.jpg

Jóféle cucc ez. Összesen 2,5mm vastag, 104×80 cm, és kb 3 kg darabja.  Egy IVT típusú MPPT akkutöltőt fognak kapni, amire sorbakötöm a két panelt.

20151209_160240.jpg

Eredetileg a bimini tetőre szerettem volna feltenni őket, de ott, úgy, ahogy fel lehetne szerelni, úgy nekem nem tetszik. Úgy érzem, egy hardtopot még laminálnom kell az idén. 🙂

Az elektromos hálózat, kibővült egy 2KW os szinuszos inverterrel. Erre, elsősorban a kapszulás KV főző üzemeltetése miatt van szükség. 20160112_083921.jpg

20160112_084129.jpg

Biztos, ami biztos, belenéztem.. elég korrektül össze van rakva.

20160112_122009.jpg

Talán a középső kis hűtöbordák, és a rájuk csavarozott FET-ek rezgésmentesítése segíthet kicsit az inverteren, hogy sokáig bírja a hajós üzemet.

Közben farigcsáltuk az NMEA2000 illesztőt a navihoz. Nagyjából minden, számomra fontos adatot el tudok már küldeni az NMEA2000 hálózaton keresztül a navi felé.

20160310_192603.jpg

És ezeket a Lowrance szépen meg is tudja jeleníteni.

20160312_205911.jpg

Elkészült a keménytető, és fenn is van a helyén.

WIN_20160608_17_03_15_Pro

Egész pofás lett, Meg vagyok elégedve vele. Ideiglenesen, feltettem a két napelemet, hogy ki tudjam próbálni, hogy mennyit tudnak tölteni, és ha bekapcsolok mindent, amit használni szándékozunk, azt másnapra, mennyire képes visszatölteni.

WIN_20160608_17_06_34_Pro

Meglepően jól visszapótolja, napról napra az elhasznált energiát, úgy, hogy a hűtő is be volt üzemelve. A héten, a napelemek is a véglegesen a helyükre lesznek ragasztva. Így még a védőfólia is a napelemeken van, ha leszedem, talán még többet is tudna tölteni, bár egyenlőre úgy tűnik, így is már délelőtt leszabályoz a töltőelektronika, lekapcsolja a töltést, mert máris visszatöltötte azt, amit éjjel elhasználtam.

A navigáció egy Lowrance, és Garmin eszközökre kapható Duna térképpel bővült, Vadász Tibor barátom jóvoltából.

DSC_00121

Most már majd a térképen is látszani is fog, hogy merre haladunk.

Közben tovább tesztelgetem a naplem, solar töltő, és a hajó viszonyát egymáshoz. Úgy tűnik, a két db 100W os napelem, úgy is , hogy egész nap megy a hűtő, napközben szól a zene, itt ott megy ez – az, simán több energiát termel, mint amit elhasználunk.

Csináltam egy kis grafikont az egész rendszer üzeméről. Úgy, hogy egész nap minden be volt kapcsolva, amit általában használni fogunk, így sem esett reggelre az akkufeszültség 12.3V alá, amikor meg már újra elkezdtek tölteni a napelemek.

dsc_0581

Egy régebbi, autóra szánt mobil rövidhullámú antennámat kicsit átalakítottunk. 109HA610 Miki segített esztergályos melóval, de most egy kicsit még jobban továbbgondoltam az antennatartót.

Kapott egy rozsdamentes tartót, az eddigi műanyag helyett, mert ez,a  radarállvány oldalán, tökéletes kapaszkodó is tud lenni, amire a műanyag rögzítőelem igencsak nagy jóindulattal volt csak megfelelőnek nevezhető. Így, ennek az antennának, a hozzá való automata tunernek, és az ICOM 7000 rádiónak köszönhetően, a hajóról, amatőr rádión is tudok majd forgalmazni, HA5JO hívójellel..

A hajóba ideiglenesen beletett autós, aktiv sub csövet már régóta szerettem volna kiváltani egy fixen beépített mélynyomóval, és a hozzá való erősítővel. Az autós sub-cső hangszóró kimenetről müködik.  Igy a fejegység saját hangváltóját igy nem tudom kihasználni.

Sikerült találnom egy megfelelő méretű , és minőségű hangszórót.

A meghajtásáról egy 100w os D osztályú  végfok fog gondoskodni. Meglátjuk…vagyis meghalljuk, mire kezdenek egymással.

Kisütött a nap, újra tavaszi lendülettel kezdtem neki a hajónak.  Feltettem az amatőrrádió antennáját.

A radarívbe, közvetlenül az antenna talpához épitettem be a Z100 as automata tunert. Sokkal jobb lett, mint amire számítottam. A próbák alatt, adáskor folyamatosan hallottam magam a hangrendszeren keresztül. Rászórt a rádió mindenre. Most, a koaxra, a tunerhez feltettem egy ferritgyűrűt. Teljesen megszűnt a zavar. Tökéletesen működik.

Elkészült a hajóba szánt “számítógépes hálózat” is. Egy TP-Link MR3220 as router a “közepe”. Erre csatlakozik egy Bullet 2HP kliens, és egy USB 3G stick.

A router wan portjára a Bullet, a lan portjaira a Lowrance navigáció, és a FUSION fejegység csatlakozik. Így wifin keresztül, droidos mobillon is láthatóak a navigáció kijelzőjén megjelenített adatok, és a Fusion fejegység is távvezérelhető így, nem csak a navirol, hanem droidos, vagy almás eszközröl is.

Már régóta terveztem, hogy valami okosabb vezérlést építek a gázpalack elektromos szelepének meghajtására. Hát ez ma elkészült. Az elektromos rész régóta “megvolt” fejben, de a mechanikus kivitelezést eddig még nem találtam ki.

Van egy gázdzivárgás érzékelőm is, ezt is a konyha részen, a gázfőző alá helyeztem el. Akkor tud bekapcsolni a mágnes-gázszelep, ha a gázfőző üveglapja fel van hajtva, és a gázérzékelő sem riaszt, és valaki megnyomja a gázfőző gyújtó gombját. Ha lecsukom a gázfőző fedelét, vagy áramtalanitva lesz a hajo, esetleg a gázérzékelő gázszagot szimatol, a gázszelep elzár. Elég biztonságosnak tűnik.  Remélem sosem lesz szükség a riasztás miatti zárásra.

Megjött a napelemes ventilátor a mosdóba. Kicsit meghekkeltem. Megmértem a ventilátorra jutó max feszültséget. Napsütésben 1.9V ot mértem. Azt találtam ki, hogy nappal a napelem üzemelteti, este sötétben viszont a hajó akkujainak kellene feszültséget biztosítani a szellőztetéshez.  Egy kis kapcsolo üzemű tápegységgel állitottam elő a ventillátornak szükséges feszültséget. A tápegység bemenetére pedig a mosdó világitása felé menő vezetékekröl vittem a 12V ot. Igy nappal folyamatosan megy a szellőztetés, éjjel viszont csak akkor,  amikor a mozgásérzékelő “felkapcsolja” a világitást.

Helyén a ventilátor. Jól néz ki. Bent, a ventilátor belső része, közel sem ilyen jol néz ki, ezért eldugtam a kábeleket takaró borítás mögé.

A kábelek burkolatára kerül egy szellőzőrács. Így már tökéletes lesz a fürdőszoba szellőzése.

Nem teljessen elektromosság, de megkoronáztam a műszerfalat. Találtam elfogadható áron egy kompaszt.

Szépen illik a többi műszer közé.

 

 

 

 

 

 

 

Tarakona felújítása / Bayliner 2850 Contessa /