hajtóművek


A hajóban eredetileg 2 db OMC V8 as 5.7 l es benzinmotor volt, a saját Cobra hajtóműveivel.

A motorok ugye cserélve lesznek, de a hajtóműveket meg akarom tartani. Annyi szépséghibája van a dolognak, hogy eredetileg a hajóba, valami eszement gondolattól vezérelve, két jobbra forgó hajtóművet építettek be. Sajnos  a balos Cobra hajás, ritkább mint a fehér holló, ezért, egyenlőre a meglévő hajtóműveket fogom felújítani, aztán, ahogy lehetőség lesz rá, az egyiket lecserélem egy balosra.

A hajtóművek leszereleése után, mindkettő szét lett szerelve, és le lett homokolva.

Homokolás után alapozás:

Majd a festés került sorra:

Most hogy beköszöntött ismét a hideg, a belső munkák, a motorok, a hajtóművek rendbetétele zajlik. Sikerült végre találnom egy balos hajtóművet, amit a német hajós forumon egy ismerőssel el is tudok majd cserélni az egyik jobbra forgóra. Így a hajtóművek rendben lesznek már.

Az Újpesti Hajójavitóban Gáborék meghegesztették a kilukadt transomot, aminek a hibájára a homokszóráskor derült fény, így az is mehetett fényezésre, a németországból behozott balos hajtóművel együtt.

Hogy ne csak a hajótest szépüljön,  Fuego befejezte a két hajtómű felújítását is. Szépek lettek. Nemsokára elkezdjük a motorok, hajtóművek beépítését .

A legnehezebb feladat,a  csigák kiválasztása lesz. Így, hogy egyedileg építjük be a motorokat, ráadásul hasonló dizelmotorok ekkora hajóban, ilyen hajtóművekkel nem nagyon úszkálnak a vízeken, nincsen honnan “ellesni”, a hajocsavarok méretét. A tökéletes propellerek megtalálásához 3-4 párost ki kellene próbálni, hogy kiderüljön, melyik a  leg optimálisabb választás.

így elsőre,nagyjából öt levelű, 15×23 as csigát saccolok megfelelőnek, de bármi lehetséges. 🙂

Ha esetleg valaki tud ilyen méretű csigapárocskát, ne tartsa magában az információt!

Közben Fuego, meghozta  a rendbetett második dízelmotort, és a maradék hajtómű alkatrészeit, szépen lefestve. Ide hiányzott még pár tömítés, gimball csapágy, a gumiharangok, és az irányváltó alsó bowdenjeit is újra cserélem. Ez az alkatrészcsomag két hét múlva érkezik. 🙂 lehet hogy ezeket is a mikulás hozza!?

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

Végre, megérkeztek amerikából, a hajtóművekhez rendelt alkatrészek.

wpid-20150828_093322.jpg

20160121_121226.jpg

 

Két vízpumpa, és mindenféle apróságok voltak a dobozban. Ha minden a terv szerint alakul, akkor így, minden alkatrész megvan, hogy a hajtóműveket a helyükre lehessen szerelni végre. Persze, csak ha már nem -12-13 fok lesz a hőmérséklet. odafagy a kezünk az alu alkatrészekhez. 🙁

51.es hajódoki közreműködésével, megérkezett az első csigabiga a hajóhoz. Ez egy, speciális műanyagból készült 4 levelű, állítható dőlésszögű hajócsavar.

csiga1

csiga2

Azért esett a választás erre a hajócsavarra, mivel ezt a hajót, még soha senki nem szerelte ilyen dízelekkel, és föleg OMC Cobra kihajtásokkal. Emiatt sehol nem találtam megfelelő infót arról, hogy nagyjából milyen csigamérettel lehetne optimalizálni a Tarakona hajtásláncát. Ilyen kihajtásból, annyira ritka a ballos, hogy rávaló propellert, senkitől nem tudtam volna kölcsönkérni sem, hogy próbálgatni tudjam. A mérete, 4×14,5×14-22″ , ami már azért is jó, mivel ez a csiga, tökélestesen illik a Fletcherem Johnson motorjához is, így azon is ki tudom próbálni, hogy milyen paraméterek az optimálisak a másik hajómmal.

Végre eljutottam addig, hogy a hajtóműveket is elkezdtem a hajóra szerelni. A két pajzs volt az első lépés. Így már neki lehet állni, a motorok tartóbakjainak, kitalálni, hogyan nézzenek ki.

WIN_20160608_17_03_36_Pro

Furcsa volt, hogy sok év után, már nem tátong ott a két lyuk, a hajtóművek helyén.

Lassan újra elő lehet venni a hajtóműveket, átnézni őket, hogy mire végre kicsit melegszik az idő, és ismét lehet kint dolgozni a hajón, azokat is fel lehessen tenni a helyükre. Nézegettem, hogyan ellenőrizhetném a hajtóművek tömítettségét. Az eredeti eszköz, amit a gyártó ajánl erre a célra, 180$ ért vesztegetik. Szerintem elgurult ezeknek a gyógyszerük.

Az alap koncepció, hogy a hajtómű olajbetöltő furatán kersztül levegővel, 0,9 bar ra felpumpált hajtóműnek a nyomást tartania kell. Az eszközön egy autós szelep van, amin keresztül kompresszorral, vagy pumpával lehet a sűrített levegőt a hajtóműbe juttatni, egy csövön keresztül. A nyomást, és az esetleges nyomásvesztést pedig egy műszeren lehet nyomon követni. Nem egy nagy varázslat.

Gyorsan megrendeltem a hozzávalókat. 30psi ig mérő nyomásmérő óra, 2.5$, 4 db fém, kivülről is betekerhatő autós szelep 3.2$, a csőcsatlakozás 0.4$, 100mm hosszú, 24mm es hatlap alu rúd 1000ft. Ehhez kell még némi fúrás faragás, és már szinte készen is van az eszköz.

A nyomásmérő óra csatlakozásánál ismét előkerült az 1/8 ” os NPT kúpos menet, amivel a jeladóknál már sikerült megbarátkozni, így ez most már nem okozott fennakadást. A nyomásmérő furatát annyira besűlyesztettem, hogy tényleg csak az óra látszon ki.

Az oldalsó furatba kerül majd az autós kerékpumpáló szelep. Persze ennek is valami colos menete van, így ehhez ismét vennem kell egy menetfúrót. Ha jól saccolom, akkor 5/16″ UNEF menet van rajta.

Az alsó oldalra ismét egy 1/8″ NPT menet kerül, egy csőcsatlakozással. Ez utóbbi csatlakozó még utazik a távoli kínábol.

Lassan, ahogy a motorok bekerülnek, addigra a hajtóműveknek is el kell készülniük. A “balos” hajtás csapágyházának a szimerigtartó része sajnos nagyon el van használódva, és ebből újat sem találtam sehol.

Marad a felújítás. Mivel valószínűleg nem hegeszthető, így fémszórással lesz kipótolva a kavitáció által “elfogyasztott” felület.

Ha már szét lett szedve, akkor ide nem csak a szimmeringeket, hanem a csapágyakat is újra cserélem.

Eredetileg KOYO gyártású csapágyak voltak. Így első felindulásból, nem is gondoltam volna, hogy ezek “mezei” csapágyboltban is beszerezhetőek. Nem elég, hogy hajós felhasználásra kell / legalábbis nekem /, ráadásul mindkettő colos méretezésű. Az már csak hab a tortán, hogy a jelölése is teljesen ismeretlen volt számomra. B1916, és B2216. Némi levelezgetés után kiderült, van olyan csapágybolt, ahol tartanak polcon ezekből, nem is agyament áron, ráadásul ugyanettől a gyártótól.

Sajnos a csapágy kérdés mégsem oldódott meg ilyen gyorsan. A  B-1916 os csapágyat sikerült igy könnyedén beszerezni. A B-2216 helyett, bár a megrendelésen B-2216 szerepelt, a nagyker által kiküldött csapágy a BA-2216 volt.. mint kiderült, a számítógépes adatbázisban rosszul szerepelt. Na de azóta ezen is sikerült felül kerekedni. Hosszas telefonálgatások után, csak sikerült megrendelni a  megfelelőt.

Megjöttek a csapágyak. Most már mindkettő. 

Ahogy elkészül a csapágyház, most már lesz mivel összerakni.

Sikerült találni megoldást a tömítettség vizsgáló eszközömön, a szelep számára kialakítandó menetre. Az eredeti Schrader szelep 0,305″ x32   es menettel rendelkezik. Az ehhez való menetfúró szinte annyiba kerül, mint a komplett gyári tömítettségvizsgáló lett volna, így az eredeti menet helyett, ( 0.305″= 7,7mm ) vettem M8x0.75  ös kézi menetfúrót, és az 1-es fúrójával alakítottam ki a menetet a szelep számára.

Picit lazább, mint az eredeti menet, de letömítőzve nem ereszti el a levegőt.

Ez kap még egy gumicsövet, arra pedig egy, a hajtómű olajbetöltő csavarjának a helyére csatlakoztatható véget.

Csináltam egy leltárt, csavarokból, csövekből, mi az ami még hiányzik, mi az amit venni, mi az amit csináltatni kell. Amit lehetett azt megvettem amerikából. Két csavar okoz jelenleg nagyobb fejtörést, a transom külső, és belső részét egymáshoz rögzítő csavarok. Ugyanis ezt jelenleg egyetlen forgalmazónál sem találtam, több webshopban megtaláltam, ment azonnal a kosárba. Két nap múlva jött az email, hogy sajnos a gyártónak sincsen az általam keresett alkatrészből. Visszaküldik a  pénzt, sorry.. sajnos ezzel nem vagyok kisegítve. A fellelhető robbantott rajzokon, csak a gyáriszám található: OMC 0912457  persze se méret, se egyéb , hasznos infó, sehol. Szerencsére találtam sporttársat, akinek a hajójában ugyanez a hajtómű dolgozik, így ő meg tudja nekem mérni, milyet kell csináltatnom.

Megvan a csavar méret. 55m hosszú  3/8″ UNC  csavar szükséges hozzá. Vettem ugyanekkora menetfúrót, a menetek kitakaritásához. A megfelelő csavart M12 es saválló imbusz csavarbol lesz kiesztergálva. Abbol “kijön” a megfelelő vastagság.

Közben kijavíhották a balos hajtás szkegjéből kitörött darabot. Szépen sikerült. Gyors csiszolás, festés, és lehet azt is összerakni.

Ebbe a hajtóműbe való csapágyházzal van még egy kis bénázás. Fel lett szórva aluminiummal. Viszont az esztergálásnál kicsit “benézték” a dolgot. Sebaj..orvosolható a dolog, de most a jól bevált szakihoz viszem, hogy tegye rendbe.

Megvan a hiányzó alkatrész a hajtomű tömitettség ellenörző célhardverhez.

Az alu megkapja a szintert, és máris szebb, mint a gyári, 10x ennyiért. 🙂

És megérkezett amerikából a remélhetőleg utolsó alkatrészcsomag is. Ebben most a hajtóművek gumi és fém vizcsövei, és a transom kipufogó csavarjai voltak.

Ez is megvan. Reményeim szerint most már sikerült minden alkatrészt összeszednem.

Megvettem a hiányzó 3/8″ UNC -s csavarokhoz a menetfúrót, hogy ki tudjam tisztítani a meneteket. Ez után, láss csodát, simán találtam belevaló csavart. 🙂

Így az is megvan.

A kipufogó “Y” rogzítő csavarjainak a furatait szintén ki kell takarítani, de ahhoz ismét más méretű colos menetfúróra van szükség. 5/16″ UNC.

Elkészült a balos hajtómű csapágyháza.

Most már olyan, amilyennek lennie kell. 🙂 Mehet is a helyére. Persze előbb bele kell préselni a csapágyakat, és a szimeringeket.

 

Csapágyak benne, minden a helyén. Beletettem a  tengelyt is, rajta az anód is. Mehet be a házba.

Megjött a porszórt alkatrészekkel együtt a hajtómű tömitettség-ellenörzőnek a “háza” is.  Ez is készen van. Egy gumicső, és egy csavar hiányzik, amivel a hajtoműbe lehet csavarni az egészet.

Csináltam egy szerszámot a balos hajtomű csapágyházának összeszereléséhez.

Kap még egy hőkezelést, hátha úgy erősebb lesz a köröm a végén.

Gyűlnek az alkatrészek, a szerszámok a hajtóművek beüzemeléséhez.

Colos menetfúró, menetmetszők, a lefestett, oxidálódott menetek rendbetételéhez.

O gyűrűk a hidraulika csövekhez, és a különböző alkatrészek tömítéséhez.

Igaz nem a hajo hajtóműve, de a horgonycsörlő is egy hajtomű, ezért ide került a felújításárol szoló rész.

Eredetileg a horgonycsörlőt csak szódaszórással szerettem volna letakaríttatni, de egy sajnálatos hiba miatt, jól le lett homokolva. Ahhoz, hogy ezek után ismét kinézzen valahogy, ujra fel kell csiszolni, majd polírozni. Persze emiatt viszont az egészet szét kellett szedni.

Annyira összetett alakzat a hajtoműház, hogy ezt otthon, nagyjából lehetetlenség visszacsiszolni. Sajnos a polirozással foglalkozó műhelyek, ahogy meghallották, hogy homokolt felületet kellene polirozni, azonnal visszadobták a munkát. Senki nem válalta.  Hosszas kutakodás után, sikerült találnom egy céget, ahol vibrácios polirozással foglalkoznak, és igaz hogy csilliárdokért, de válalták, hogy 2 hét alatt, felpolírozzák a csörlő alkatrészeit.

Közben az esztergályos is meglepett egy marék alkatrésszel, colosra átvágott imbuszcsavarokkal, műanyag alátétekkel.

És az eBay rol vásárolt dolgok is jöttek, így a hajtoművek összeépítését is tudom folytatni.

 

Megvan a hiányzó csatlakozás a hajtoművek tömiítettségét ellenörző eszközhöz. Most már ezt is lehet használni.

És megvan az a menetfúró is, ami a hajtoművek kormánykarjához hiányzott.

Ide kell még egy csavart csináltatnom. Sajnos az esztergályos, aki a dolgaimat csinálgatta, mostanában nagyon el van havazva munkával, igy nem lesz meg holnapra a csavar.

Azért csak elkészült a horgonycsörlő házának a helyreállítása. Most szebb mint újkorában.

Kapott ú csapágyakat, új szimeringeket, és szereltem is vissza a helyére.

Ha már szét volt szedve, a lánckerék kapott egy mágnest.

Ez lesz a horgonylánc számláló jeladója. Aluból fogok kreálni hozzá egy tartót, ami a reedrelét fogja a megfelelő pozicióban tartani a mágnes közelében.

A hajtóművekhez is elkészült pár hiányzó apróság, igy azok is teljessen összeépíthető àllapotba kerülnek.

Hiányoznak még a hajòcsavarokat tartó csavarok, alátétek. Mivel a gyári készlet ebből is csillagászati árfekvésű, ezért jóval olcsóbb bronz hatlap anyagból, ( könnyen beszélek, hiszen megvan a hozzá való menetfúróm. 🙂 ) , bronz rúdból, és saválló rúdból kialakítani, mint a gyárit berendelni amerikából.

Vigyázni kell, mert a gyerkőcök azonnal szemet vetnek ezekre a szép “építőkockákra”!

Így, hogy a motorok elfoglalták az őket megilletőg helyüket A motortérben, lehetett folytatni a hajtóművek összeépítését.

Jelenleg így áll a dolog. Mivel a motorokat még pontosan pozicionálni kell a hajtóművekhez, ezért előbb azt kell megoldanom, majd utána lehet folytatni a hajtóművek összeszerelését.


Hogy ne kelljen annyit birkózni a hajtoművekkel, készítettem egy hidraulikus hajtoműemelőt. Igy már egy embetes lett a hajtóművek fel, és leszerelése.

Ehhez először is, vissza kellett szerezni Tomitól a hidraulikus munkahengert, amit azonnal lenyúlt, ahogy kibontottam a dobozból. Meg is volt sèrtődve hogy megint apa kapta a szupi játèkot. Mindenképpen olyan eszközt akartam csinálni, amit szét tudok szedni, és egy kis csomagtartóba is el kell férjen.

A tartó rész alapanyaga, 40x40x3mm es zártszelvény. Az erre csúszó alkatrészek pedig 45x45x2mm esek.

Merevítések, ahol lehet, 6mm es lemezből készültek.

És már már csak a hidraulikát kellett munkára fogni!

Úgy nagyjából ennyi az egész.

Kap egy szintert, hogy valahogy kinézzen, és kész. A kerekes lábai oldalra kihúzhatóak, két-két csavar bontása után, a tartók lábából. A hidraulika csavarjait kiszedve, az emelőkarok felfelé lehúzhatóak a tartórudakról. Igy szétszedve, az egész könnyedén elfér egy csomagtartóban, összeszerelve, viszont 50cmt tud emelni a hajtóművön. Így, az akár mellmagasságban lévő trandomra is könnyedén felszerelhető vele a hajtómű. 🙂

Csak hogy addig se unatkozzak, összeraktam egy régi csapágylehúzóból egy csapágyházkihúzót a hajtóművekhez.

Müködik a hajtóműemelő.

Fent a két hajtómű. Lassan itt a vizes próba ideje.  Gyorsan feltöltöttem hajtóműolajjal, és indítpttam a motorokat.

Szépen kapcsol mindkettő. Viszont az irányváltó bowdeneken még állitanom kell, és a trimm hidraulikát mêg fel kell töltenem olajjal.

Tarakona felújítása / Bayliner 2850 Contessa /