Motorok

Kiemeltük a motorokat is.  Ha minden jól alakul, a két benzinzabáló szörny helyett, két dízelmotor fogja mozgatni a hajót.

Miután a motortér kiürült, levettük a hajtóművek maradékát is.

Amíg mi a kasznival ügyeskedünk, testvérem a rozsdás vas alkatrészeket, és a hajtóműveket homokolja, takarítja le, ami nem kis feladat. Ezek a leömlők nagyjából 5mm vastag rozsdarétegek alá voltak elbújva. Az alsó, mintha már új lenne…

Olyan jól fog kinézni az eredeti  két V8 as motor, hogy nem lesz szívem eladni.. 🙂

Megvettem, két Volvo öt hengeres TDi motort, ami lényegében megegyezik a VW öthengeres dízelével. Szerencsémre a motorok még autóban voltak, igy sikerült beindítanunk, és Fuegoval kicsit jobban átvizsgálni vásárlás előtt. A motorok nagyobb turbót, és mechanikus adagolót kapnak, Krézi mester jóvoltából. Így az eredeti 140 Le nagyjából 200 pacit fog teljesíteni motoronként.A motorokkal együtt megvettem a hozzájuk tartozó 115A es generátorokat, önindítókat, és az egyik szervószivattyút is. Ezeknek a rögzítésénél használni tudjuk az eredeti felfogatásokat. Így nem kell ezen is agyalni. 🙂 Marad igy is tennivaló bőven.

Hazahoztuk a motorokat. Vagyis az egyiket, hogy kicsit rendbetegyük. A másik egyenesen a műhelybe került, hogy a leömlőket, váltóharangot el lehessen kezdeni legyártani hozzá. Ha a hazahozott motoron elkészülünk a felujitgatással/ szimmeringek, vezérműszijj, tömitések/ akkor cserélünk.

A motorkkal együtt, megérkezett a jóidő is. Ezt azonnal ki is használtam, hogy a motorok közül, a nálam maradtat kicsit gatyába rázzuk.

Lekerültek róla a vizen felesleges részegységek, takarolemezek, tartóbakok, és kapott egy tisztességes mosást is.

Így már egész jól néz ki az erőmű.

Az adagolók, és a porlasztók, mennek Krézi mesterhez, egy kis izmosításra. A turbó, egy IVECO 3l es motorjáról kerül majd a hajómocikra. Ezzel a kis átalakítással nagyjából 200pacit, és 600Nm nyomatékot szeretnék kapni motoronként. 🙂 ez azért jócskán felülmúlja az eredeti V8 asok teljesítményét.

A szíjjfeszítők, a görgők csapágyai teljesen jó állapotúak voltak, így ezen a motoron csak tömítéseket, szimmeringeket, és a vezérműszíjjat fogjuk lecserélni.

Miközben a motorokat építgetjük, folyamatosan érkeznek a különféle alkatrészek.

Az eredeti távvezérlőkarról több helyen már lehámlott a krómozás. Első ötletként, gondoltam, hogy újra krómoztatom. Mint kiderült, ez nem olyan egyszerű. Az öntött alu távkarról először le kell maratni a  régi krómozást, és csak utána mehet rá, az új krómréteg. Persze, ami elég jellemző az itthoni válalkozások árképzésére, ahogy kiderült, hogy ez egy hajó alkatrész,  ennek a kromozásnak, akkorára kerekedett az ára, amennyiért egy új távkart is meg lehetett kapni amerikában.

Természetesen ezek után nem maradt más megoldás, mint megvenni az új távkart.

Ma meglátogattam Krézi mestert egy csomaggal. Két adagoló, és a tíz db porlasztó volt benne.

Rá vár a feladat, hogy mechanikusra alakítsa az adagolókat, és jópár plusz lóerőt varázsoljon ki belőlük.

Megint nem telltek hiába a napok. 🙂

A motoron szelepszárszimmeringek, tömítések kicserélve, az egész szépen lepucolva várja a festést.

Erre nem is kellett sokat várnia-

Várom a hivást, mikor mehetek Krézi Zolihoz, az átépített adagolókért, és nagyobb turbókért. Furdalt rendesen a kíváncsiság.. ezelőtt, még dízel autóhoz sem volt nagyon szerencsém, nemhogy ilyen spéci technikához.

Amíg Zoli az adagolókat okosítja, elkészítettem a motorok, és  a hajtoművek közé való közdarabokat.

Krézi mester megalkotta a mechanikus adagolókat a motorokhoz. Már így szeretem őket.. motorok nélkül is! 🙂

Megvannak a vízhűtéses intercoolerek is a motorokhoz. Amerikából, 100$ per darab áron.

Ezeken picit még alakítanom kell. A legjobb hatásfok miatt, ezeket a coolereket az első helyre tenném, a bejövő folyóvíz által meglátogatott eszközök közül. Emiatt viszont ezen, a teljes hűtővíz mennyiségnek át kell haladnia. Az eredeti réz hűtőviz kivezetései csak fél colosak, így erősen leszűkítené a víz útját. Emiatt ezeket a csatlakozásokat fel kell még furni nagyobbakra.

Kalóz barátom, eközben elkezdte legyártani a vizhűtéses kipufogó leömlőket. Nem kis munka, de sikerült a feladatokat tökéletesen megoldania.

Hőkezelés után:

Közben Kalóz belekezdett a hőcserélők kivitelezésébe. Az intercoolerek is kapnak egy belső vízkört, így számukra is készül egy-egy kisebb méretű hőcserélő. / ez utobbit a tesztelések után elhagytuk nem vált be/

Közben ismét tél lett, és Fuego, meghozta  a rendbetett második dízelmotort, és a maradék hajtómű alkatrészeit, szépen lefestve. Ide hiányzott még pár tömítés, gimball csapágy, a gumiharangok, és az irányváltó alsó bowdenjeit is újra cserélem. Ez az alkatrészcsomag két hét múlva érkezik. 🙂 lehet hogy ezeket is a mikulás hozza!?

A motorok szívosorát kicsit át kell alakítani, hogy könnyebben el lehessen rendezni a különböző részegységeket.

altalt

Az EGR szelep csonkja útban van, levágjuk, a lukat befenekeljük, és a szivó oldal 90 fokos könyökét is át kell  fordítani, így közvetlenül a turbó alá kerülhet az intercooler, és minimális út megtétele után, a visszahűtött levegő a szívósorba kerülhet.

Elkészültek a szivocsonkok. Meg lett forditva a “nyaka”, igy könnyen össze lehet majd csövezni az intercoolerrel.

20150106_162844

20150106_16291020150106_162901

 

Elkészült a gépműhely, a lendkerekekre kerülő közdarabokkal.

image

image

image

Összecsavarozom őket, és vihetem az egészet centíroztatni. Előreláthatólag, ez az utolsó, ami a motorok beépítését eddig hátráltatta. Remélhetőleg, több akadálya már nem lesz, hogy a két dizel elfoglalhassa a jól megérdemelt helyét a motortérben. 🙂

image

Hétfőn viszem őket centíroztatni Budaörsre, a Havassy Motorsporthoz.

Érkeznek a hiányzó alkatrészek a motorok beüzemeléséhez. Jópár hőmérséklet, olajnyomás, turbónyomás, és trim jeladót kell beépítenem.

20150818_121533-1

Ma ez a két olajnyomásérzékelő érkezett. A jövő héten kell megjönnie a többi kacatnak. 🙂

Csengetett a posás, az intercoolerbe szánt hőfokmérő jeladók, a hajtóművek trim potméterei, és a motorok vizhőfok jeladóival is. Szeretem amikor hoz valamit. :

wpid-20150828_093322.jpg

Elkészült az új adapterlap a motorblokk, és a hajtóműharang közé.

Az eredetileg kivágott 10mm vastaggal nem sikerült a megfelelő pozícióba hozni a lendkereket. Beleérteka  csavarjai a hajtóműharangba. Legalábbis ki van vágva. Most már 30mm vastag az anyag, így már el fog férni alatta a lendkerék, ahogy kell.Egy “kisebb munka” még lesz vele, ugyanis ezt már nem olyan egyszerű kifurkálni, mint a 10mm est.

DSC_0364

DSC_0365

Kifúrva, ahol kell, ott a menet is benne.

DSC_0407 DSC_0408

Felkerült a motorra, végre minden alkatrész a helyén, lehet a motorokat éleszteni lassan. Ehhez mindenképpen szeretnék egy tartót készíteni, amin be is lehet indítani a dízeleket.

DSC_0411 DSC_0410

Közben, elkezdtem lemodellezni a motortérben a motortartó tuskó elhelyezkedését.

DSC_0417 DSC_0418 DSC_0419

Ha sikerül kitalálni a motortartó gumibakok, motorhoz rögzítését, akkor egy vas tartóbakot is fogok készíteni, hogy a motorokat a műhelyben is be tudjam indítani.

DSC_0422 DSC_0421

Valahogy igy fog kinézni a motortartó bak.  Már “csak” össze kell hegeszteni. Úgy csináltam, hogy a későbbiekben akár a V6 , vagy V8 as hajómotorokat is fel tudjam rá tenni. Kap 4 kereket a sarkaira, és úgy már mozgatható lesz az egész.

Elkészült a bak. Legalábbis nagyjából. A kerekek még nincsenek rajta, de így már tudom használni. Folytattam a motor összeszerelést.

Az kiderült, hogy a jelenlegi összeállításban, a coupler nagyjából 10mm el jobban kiáll a hajtoműházból, mint eredetileg. Emiatt, a lendkerék közdarabból, amit eredetileg 20mm vastagra csináltattam, 10mm-t le kellett esztergálni. Miki barátom, segített megoldani a feladatot.

DSC_0431

Neki köszönhetően, már tökéletesen passzol a hajtáshoz a motor.

DSC_0441

Eközben feltettem a kipufogósort, felpróbáltam a turbót. A kipufogósornál kicsit körülményes a csavarokhoz hozzáférni, de egy ujabb szerszámvásárlással sikerült leküzdeni az akadályt.

DSC_0440

DSC_0443

A szerszámprobléma a tőcsavarok hossza miatt állt elő. A 3/8″ os proxxon hajtószárhoz való 13-as dugókulcs szépen befért, viszont, mielőtt sikerült volna meghúznom, rendesen a csavart, “elfogyott” a kulcs. Így be kellett szereznem egy hosszú változatot, a 13 as kulcsból. Állítólag az országban nem volt belőle, de szerencsére azért egy röpke hét alatt, csak ideért.

DSC_0504

Akadt közben a jeladókkal is egy kis fennakadás. Az audinál előrelátóak voltak. Találtam gyárilag kialakított helyet az olajnyomásmérő jeladó számára.

DSC_0445

Viszont, arra nem gondoltak, hogy valaki elvetemült, a vízhőfok jeladót is le akarja cserélni. Az eredeti menet, persze nem stimmel az új jeladóhoz. Az új, a hajós műszerekhez való hőfok jeladóra 1/8″ NPT 27  1:16 os menetet faragtak a gyárban. Az nem elég, hogy ez nem igazán európai menetméret, ráadásul még kúpos is. Hosszas keresgélés után, sikerült találnom egy beszerzési forrást a megfelelő menetfúróhoz. Így megint gyarapodik a szerszámkészlet. 🙂

Már szinte nekem volt kellemetlen, mennyire egyszerű volt, rendes szerszámmal megoldani ezt a jeladóhoz szükséges menet problémát. 🙂

DSC_0447

És ennyi. Szeretem, amikor működnek a dolgok. Csütörtökön Krézimester visszahozza az adagolóimat. Két éve a polcon álltak a dobozban. Elvitte, átnézni őket, hogy ne indításkor derüljön ki valami turpisság.

Visszaérkeztek az adagolók, és a porlasztócsúcsok.

DSC_0485

A bakon lévő motorra fel is tettem, amit lehet. Alakul. 😀 Tetszik, ahogy MOTOR lesz az alkatrészhegyből.

DSC_0482 DSC_0481 DSC_0480 DSC_0477

A bakon lévő motort már “csak” össze kell csövezni, és lehet is indítani. Persze az ide való, levegőcsöveket is megrendelni kell, sehol nincsen “polcon”.

Kellett vennem egy láncos emelőt,  és a motortartó álványom is kapott, fékezhető kerekeket. Nem kis könnyebbség így dolgozni, hogy a motorok mozgatása már nem okoz nehézséget.

DSC_0552 (2)

Az eredeti V8 as motorok kapcsoló, relé panelját, az eredeti formájában nem tudom felhasználni a dízelekhez.

dsc_0437

Így ezek mintájára, két új tartólemezt gyártok a dízelekhez, azokon kapnak helyet ugyanígy a mikrokapcsolók, amik a hajtomű sebességbe kapcsolásakor nem engednek önindítózni, és leejtik a motor fordulatszámát, amikor irányváltás történik, hogy a hajtomű könyebben kapcsolhasson. Ennek a  lemeznek az oldalára fogom tudni rögzíteni a belső hűtőkör kiegyenlítőtartáját is.

Megérkeztek a lézerrel kivágott vasak. Megjött a motortartó bak alapját képező 10mm-es lemez, ebbe gyorsan fúrtam 12 es menetet, amibe a gumibakjaim csavarja kerülnek, megvan az irányváltó mechanika alaplemeze is, aminek az egyik végére a kiegyenlítőtartály is helyet kapott.

dsc_0716

dsc_0724

dsc_0727

Persze , az most derült ki, hogy a két ugyanolyan autóból kiépített, ugyanolyan évjáratú motorra épített generátorok szíjjtárcsájának átmérője nem egyezik. Persze az sem megoldás, hogy veszek bontóból egy másik tárcsát, ugyanis a nagyobb átmérőjű tárcsával szerelt generátor tengelye rövidebb, mint a nagyobb átmérőjűvel szerelt generátoré. így, a kisebb szíjjtárcsát nem lehet feltenni a nagyobb helyére, mivel a tengely nem lóg ki belőle annyira, hogy a csavart rá lehetne tekerni. Így ismét az esztergályosnak adtam egy kis munkát. 🙂

Elkészült a másik motortartó állvány is. Rakosgatom össze azt a motort is.

dsc_0734

Jól mutatnak az ikrek egymás mellett. 🙂 Csináltattam egy vezérlés rögzítő szerszámot is, hogy könnyebben össze lehessen rakni a vezérlést.

dsc_0736

Ha mindkettő elkészül, megkérem Krézi Mestert, nézzen rá a motorokra. Azután fogom csak indítani őket.

A másik motoron is kicseréltük a szimeringeket. Közben, lemodelleztem a  motortartó bakokat, hogy lézerrel ki lehessen vágatni őket. dsc_0759 dsc_0762 dsc_0763dsc_0752

8mm es lemezből fog készülni a tartó, a hajlítás után, furkálás, majd a hegesztés következik. Ha végre ez is meglesz, az egyik motor már akár indítható is lesz. Egyenlőre még turbó nélkül, hogy esetleg ami hegesztési maradék még maradt a leömlőben, azt dolgozza ki, mielőtt megkapja a feltöltőt a motor. Kicsit sem esne jól egy turbófelújítás most. 🙂

Elkészült a második, a kisebb átmérőjű eredeti ékszíjjtárcsával megegyező méretű tárcsa. Így mindkét generátor, azonos fordulatszámon fog dolgozni.

win_20161019_21_59_50_pro

Lassan mindkét motor eléri a végső formáját. Elkészültek az irányváltó mechanikái, a mikrokapcsolókkal. Sajnos a motortartó bakok lemezeit még nem vágták ki, így arra még várnom kell.

dsc_0869dsc_0870

dsc_0871

Töröm a  fejem közben, hogyan oldjam meg a hűtés csövezését, hova, hogyan rögzítsem a hőcserélőket. Remélem az ünnepek után elkészülnek a motortartó alkatrészei. Krézi mester november közepére ígérte, hogy jön motort indítani. Addigra mindennek tökélestesnek kell lennie. 🙂 Ha végre járni fognak a motorok, a szememben is nagymértékben át fognak értékelődni. Akkor már nem két “vaskupac” kesz a műhelyben, hanem végre két MOTOR! Az azért már nagyon más érzés! Az majd ismét ad egy jó adag lelkesedést, a további munkára. Szerencsére mindig akad valami, ami fel tud villanyozni.

Persze ahhoz, hogy a motor fel tudjon villanyozni, előbb nekem is “villanyoznom” kell kicsit a motoron. Ismét előkerültek a színes kábelek, csatlakozók, zsugorcsövek, és némi “kígyóbőr” is, a kábelezés végső elrendezéséhez.

dsc_0879

A motorról két csatlakozóra mennek a vezetékek, az NMEA2000 átalakító irányába, és egy részük a műszerfal analóg műszereihez is.

dsc_0878

dsc_0880

Ennél azért sokkal jobban fog kinézni, ha elkészül. 🙂 Valahogy így:

dsc_0883

Az önindítót úgy kötöttem be, hogy indítani, csak az irányváltó üres állásában lehessen, ( erre van az egyik mikrokapcsoló, a kapcsolólemezen,) és csak addig, amíg a töltésjelző lámpa világít. Az adagoló leállító mágnesszelepére menő vezetéket pedig az irányváltó kapcsolólemezén lévő másik mikrokapcsolóra kötöttem, ami irányváltáskor a fogaskerekek összekapcsolódásának idejére, “elveszi” a motortól az üzemanyagot, hogy leessen a fordulatszáma.

Pár csatlakozó, és két szín a kábelek közül, még hiányzik, igy a befejezés még várat magára. Remélem már nem sokáig.

Megérkezett pár hiányzó törésgátló, és Martin megtámogatta a projektet a hiányzó vezetékekkel, így egyik motor kábelezése elkészült.

Csináltam egy tartót, amit bármelyik tartóra fel tudok rögzíteni. Erre kerülhet a tesztelés, beállítás alatt az akku. Így, az állvánnyal együtt tudom majd azt is mozgatni.

dsc_0885

dsc_0884

A motortartó idomokkal még van némi teendő. Első körben nem sikerült olyanra kivágatni, amilyenre szerettem volna. Emiatt ezen még van egy újabb kör a lézereseknél.

Megjött a mérőóra, és az adapterkészlet, az adagolók, megfelelő pozícióba állításához.

dsc_0887

Nemsokára már teljesen fel leszek készülve rá, hogy Krézimester meglátogassa a motorjaimat. 🙂 persze az eredeti novemberi idöpontot már kicsit túltóltam, de haladunk.

Közben a “műhelyfelszerelést” is fejlesztgetem folyamatosan. A két motortartó álványom, kapott egy-egy sínt, amibe egy tálcát beletolva, egyszerűen, és főleg koszmentesen lehet pl. olajat cserélni.

dsc_0889

dsc_0890

Lassan az álványok is elérik a végső formájukat, és vihetem őket szintereztetni.

Elkészültek végre a motorokra csavarozott tartó nyúlványok is, amik a gumibakokhoz rögzítik a motorokat.

bak7

bak4

bak1

Az egyik állvány, a nyúlvánokkal együtt, már a szinteresnél, Ahogy elkészül az első adag, vihetem a következőt.

Elkészült a prototípus a turbó olajcsöveiböl. A vékony az tökéletes lett, a vastag visszafolyó csövön, még alakítani kell.

20161202_122637

Beépítettem egy automata biztosítékot a motorok elektromos rendszerébe.

20161202_173809

20161202_173821

Ha a motorok körül zárlat alakulna ki, ez fogja megvédeni a kábelezést, és esetleg az egész hajót a leégéstől.

Így hogy a kapcsolólemezekre rákerült minden, amit szerettem volna, azokat is szétszedtem, és viszem porszórásra ezeket is, a többi alkatrész után.

El is készültek a porszórt alakatrészeim.

Mindkét motorhoz a tartó nyúlványok, a gumibak alapok, és a kapcsoló lemezek lettek matt feketére szinterezve.

Azért, hogy a motorok úgy is nézzenek ki, mint egy igazi hajómotor, a hűtéshez szükséges alkatrészeket, köztük a hőcserélőt is magára a motorra fogom felszerelni. Ehhez még szükségem van egy tartóra, amit a motortartó nyúlványokhoz hasonlóan, 8mm es lemezből fogok kialakítani.

Valahogyan így fog kinézni:

A bal oldalsó tartót egyszerűen oda lehet hegeszteni a motor emelőfülhöz, a másik oldali, egy kicsit macerásabb, de már arra is van egy használhatónak látszó ötletem. Ott némi esztergályosi munkára s szükség lesz.

Az ékszíj feszitőgörgő rögzítő csavarját, és az alatta lévő vízpumpafedél-csavart fogom “elhasználni” a másik oldali tartóvas rögzítéséhez.

  

És már meg is van. Ideiglenesen összehegesztve a tartó.

 

Az ékszíjjcsere is csak két csavar megbontásával bonyolódott, de ez simán bevállalható.

 

Egyre inkább hajómotorra hasonlít az 5 hengeres TDi, mint autómotorra. 🙂

Neki fogtam a hűtőrendszer becsövezésének. OK. Értem én hogy karácsony van, de azért haladni kell a technikával. A teljes csövezést, a végeken lévő gumicsövek kivételével, rézcsőből fogom csinálni. A “nagy” vízkör 35mm es rézcsőből készül:

Ez a cső viszi a melegvizet a hengerfejtől a hőcserélőbe. Ez a másik pedig, a hőcserélőtől a termosztáton keresztül a vízpumlához.

A hőcserélőre egy egy szilikon gumi könyökkel fogok rácsatlakozni.

Meg is érkeztek a szilikon gumicsövek, könyökök.

Jobban örültem volna, ha egy színben kapom meg őket, de ez van.. ezt dobta a gép. Így is egy vagyonba került a csomag.

Összeraktam a belső hűtő kört. Pár apróság még hiányzik, de nagyjából összeállt a kép.

Krézi Mester a napokban érkezik, megszakérti a motorokat, átnézi a vezérlést, beállítja az előtöltést.  Az eszközöket idekészítettem neki a motorok mellé.

A mérőóra szüzességét azért, biztos ami biztos, elvettem. 🙂

Belepróbáltam az adagolóba, stimmel-e egyáltalán? Szerintem rendben lesz, de majd Krézi megmondja, hogy maradjon, vagy adjam a gyerekeknek játszani. Tomi mindenesetre már szemet vetett rá, így kidobni biztosan nem kell. 🙂

És elkészült! Mármint az egyik motor. Krézimester átnézte, beállította az adagolókat, elmondta mit, hogyan tovább. Vasárnap indítás. Vagy holnap szombaton.. attól függ, mikor lesz bátorságom beindítani. 🙂 piszok sok pénz, nagyon sok meló van benne. Már így is szépségesek. Mondjuk, a rézcsövek, a próbajáratás után le lesznek festve. De amíg nem 100% hogy így jól működik, addig nem festem le.

Olaj, hűtővíz, pár liter gázolaj, és mehet az első indítás. Turbókat levettem. Hátha a hegesztett leömlőkből még kijön valami trutyi, ami esetleg tönkreteheti a turbinakereket. Járatom 30-60 percet, a leömlő hűtése nélkül, így talán kijön minden, ami nem oda való.

Nem volt meleg a műhelyben, konkrétan a blokk oldalán mínusz 6 fokot mutatott az ultrahangos hőmérő. De ettől függetlenül szépen indult a motor. A hőcserélő egyik felét át kell néznem. A gumi záróelem alól ereszti a fagyállót. Valamint a termosztát fedelet, vagy az alatta lévő gumigyűrűt is cserélnem kell. Itt is gyöngyözik ki a hűtővíz. Azt hiszem, ezekkel megvárom, hogy egy kicsit enyhüljön az idő.

A hőcserélőhöz vettem új, erősebb bilincseket.

A belső felületén a gumi zárósapkába csúszó részt átcsiszoltam. Remélem így, az erősebb bilincsekkel, már nem ereszti át a fagyállót, a külső vízkörbe.

A Termosztátfedelet, és a termosztát gumigyűrűjét mindkét motoron cserélem. Szerencsére nem akkora összeg, így ezen már semmi ne múljon.

Elkezdtem a beszívott víz csövezését is összerakni, valamint a másik motornak a belső vízkörét is.

Készülnek a csövek számára a rögzítő pontok is. A hőcserélő tartóidom elejébe, bele fogom marrni az előtte/alatta elvezetett csövek számára a tartót.

Nagyjából így, mint itt a fotón. Itt meg már a másik oldala is bemélyítve. Kap 1-1 bilincset, és kész.

Kicseréltem a  termosztát fedlapot, tömítéssel együtt. Igy már nem csepeg alóla a víz.

Folytattam a “csövezést”. Elkészültem a másik motornak is a belső vízkörével, legalábbis nagyjából. Néhány idom nem érkezett meg szombatra, igy holnapig várnom kell rájuk. Közben készült a külső vízkör bekötése is.

Próbálkoztam a rézcsövek festésével, de ez nem lesz ennyire egyszerű, hogy jó is legyen.

Nem igazán fedi be a festék.. pedig szépen megcsiszoltam fújás előtt. Mondjuk, lehet hogy a minuszok nem jönnek be a festéknek… igaza van, nekem is jobban bejönne a 15-20 fok, na de tél van, nem állhat meg a projekt. 🙂

Bepróbálkozok egy szinterrel. Hátha az jobban megy. Ugye valamennyire a meleget is bírnia kell a bevonatnak, 90°C körűli víz jön-megy benne, viszont a műanyag bevonat felvitelekor, a réz alkatrészeket nem lehet túl melegre izzasztani, nehogy a forrasztás megolvadjon. Ez egy telefonnal kiderül holnap. 🙂

A porszórás nem jött be. Azt mondják, a forrasztás nem bírja. Marad a hőálló festék bevonat.

A motorok hűtésén még változtatni szeretnék egy kicsit. A hengerfejből kijövő melegvízcső miatt, az onnan elmenő csöveket elég magasan kellett vezetnem ahhoz, hogy az esetleges levegőbuborékok minél gyorsabban a tágulási tartályon keresztül eltávozhassanak.

Sajnos ez a cső nagyon meg van törve felfelé.

Ezt megpróbálom elvágni, majd egyenesre hegeszteni, vagy ha nem hegeszthető, akkor legyártani rozsdamentesből. Ha egyenes lehetne, akkor a tágulási tartályt nem kellene jobban megemelnem, mint ahogy eredetileg meghajlítottam a tartólemezét.

Sikerült végre vennem a  szelepfedélbe, a kartergázszelephez való tömítőgumit.

Az eredeti annyira meg volt keményedve már, hogy használhatatlan lett.

Megérkeztek a 16 polusú csatlakozók is, a motorok, és az Arduino közé.

Lehet ebben az irányban is haladni egy kicsit ismét. Lassan csak elkészül minden, és ahogy az időjárás engedi, költözhetnek a motorok a hajóba, a saját helyükre.

Elkészült a hengerfej viz kivezetéseinek “kiegyenesítése”.

Így sokkal könnyebben tudom, a megfelelő cső-magasságokat tartani, hogy a rendszerben lévő levegőbuborékok könnyebben távozhassanak a tágulási tartály felé.

Átalakítottam a hűtés rendszer csövezését, az új, egyenes kivezető csonknak megfelelően.

Így már stimmelnek a cső magasságok, hogy kifelé vezessék a levegőbuborékokat a rendszerből.

Ismét szép idő van. Rögtön nagyobb kedvvel fog neki bárminek az ember. Felforrasztgattam a 16 polusú vizálló csatlakozókat a motorok kábelkorbácsaira.

Ezek a csatlakozók a motorok érzékelőitől viszik a jeleket az arduino due felé, további feldolgozásra.

Sajnos az hogy hétvége van, nem minden esetben biztosít lehetőséget a hajóépìtésre. A munkahelyen többnyire ilyenkor van a legtöbb meló. Mindenesetre ma is sikerült pár órát a motorokon ténykedni. Bekötöttem az időközben megérkezett map szenzor csatlakozókat.

Mivel a motorokon mechanikusra átalakított adagolók dolgoznak, ezért a motor üzeméhez nincsen szükség a turbónyomás érzékelőkre. Tulajdonképpen csak a nyomásadatok megjelenítése miatt volt szükség erre az alkatrészre. Viszont pont emiatt nem is feltétlenül volt szükséges a gyári alkatrész beszerelése. A gyári helyett, olyan érzékelőt választottam, ami a töltőlevegő hőmérsékletéről is szolgáltat adatokat.

Kellett gyártanom a hűtőcsőnek egy rögzítést, a hőcserélőhöz, mert alapjáraton nagyon rezonált a cső, és erősen rángatta emiatt a kiegyenlítő tartályt.

Hosszas gondolkodás után, úgy döntöttem, ogy a meglévő vizhütéses intercoolereimet eladom. Elég nagy macera lett volna bekötni őket, ráadásul nem tudtam volna velük tartani azt az elvárásomat, hogy egy kompakt egység legyen a motor. Ezért nem maradt más megoldás, mint gyártatni hozzá egyedileg, vizhűtéses coolereket, amik pont illenek a motorhoz. Ez fog most megtörténni. 🙂

Amig az új coolerek elkészülnek, befejezem a két motoron még el nem készült “apróságokat”. Folytattam a rézcsövek rögzítését, rezgésmentesítését, hogy ne tudjon önálló életet élni egyik sem. Alapjáraton azért van némi rezonancia, amit minimalizálni szeretnék.

 

A rézcsövek festésére találtam megfelelőnek tűnő fekete hőálló festéket. Remélem meghálálja a bizalmat. 🙂

A festék bejött. Szépen fed, és tényleg jól bírja a meleget.

Megtörtént a második motor indítása is.

Szerencsére úgy tűnik, minden jól szuperál, egyedül az önindító igényel némi törődést. Meg van ragadva a blendix kicsit, amikor beindul a motor, egy darabig behúzva marad az önindító fogaskereke.

Blendix kijavítva. Már nem ragad. Viszont a generátorom ugy néz ki, nem szeret tölteni. Levettem, elvittem szakemberhez. Vizsgálják át.

Elkészültek a vizcsőtartó idomok is.

Ezek tartják a csöveket a megfelelő poziciókban.

M5 ös csavarokkal rögzítettem a tartókat, a hőcserélő-álványába fúrt menetekhez.

Elkészült elméletileg minden kacat. Vihetem végre az összes maradék vas alkatrészt szintereztetni.

Nagyjából egy hét alatt szokták elkészíteni a szinterezést. Addig remélem a javitásra leadott generátor is elkészül.

Kész a  szinterezés.

0

Lehet újra felszerelgetni a tartóelemeket a motorokra.

Egyik motor kész is.  A másikon már a turbó is rajta, viszont annak az ujbóli indításával meg akarom várni, hogy a generátora is elkészüljön, és a komplett rendszert tudjam tesztelni.

Végre meghozta a postás a nyolc polusú csatlakozókat is, amik a műszerfal irányába hozzák-viszik a jeleket.

Ezzel a motorok elektromos rendszerét be tudom fejezni.

Fent az utolsó vízmentes csatlakozó is.

Az összes kontaktot, mint eddig is, mindet forrasztom, a biztos kötés érdekében.

A motortérben is felforrasztottam a motorokhoz vezető csoportkábelek csatlakozóit.

Elkészültek végre a motorok intercoolerei.

Gyorsan meg kell oldanom a rögzítésüket,  és tehetem a helyükre a dízeleket.

Alakul a cooler tartó.

A turbó felőli oldalon egyetlen rövidke cső kell a másik oldalra kettő, közé egy kis rozsdamentes csődarabbal, amibe a MAP szenzort is bele kell aplikálnom.

Megjöttek a csövek.

Sok felesleges utat nem tesz meg a levegő a turbótól a szívósorig.

Elkészült a MAP szenzor fészke is. Még nem rögzítettem a helyére, mert egy teszt erejéig még ki akarom venni őket.

Ide még hiányzik egy szilikon könyök, és kész a két motor. Jövő hétvégén be szeretném emelni őket a helyükre.

Lett egy kis malőr.. A cooler, így ahogy most el van helyezve, beleér a hajtomű kipufogó öntvényébe. Gyors agyalás után az a megoldás született, hogy a coolert 7cm el előlrébb tolom. Emiatt a turbó turbinaházát el kellett forgatni 180°-al, és ujracsövezni.

A cooler “kimeneti” oldalához meghozták a megrendelt gumicsöveket, így azt össze tudtam csövezni.

Szerencsére volt annyi rugalmasság a csövekben, hogy a 7cm es áthelyezés után is össze tudtam kötni amit kellett

Egyszer még biztosan mennem kell a tuningboltba. Az áthelyezés miatt, cooler bemeneti csövénél kialakult folytonossági hiány kiküszöböléséhez, hosszas fejtörés után, arra jutottam, hogy egy 16cm es egyenes saválló csővet, és egy 135°-os szilikonkönyököt fogok beépíteni.

Sajnos ez  az út sem volt járható. Mást kellett kitalálni.

A turbinaház kimenetènek a csövét ” kell csak” átfordítani 90° al, és esélyessé vàlik, hogy végre a motorok elkészüljenek.

 

Kanyarodik a csiga. 🙂

Így már jónak tűnik. Egy szilikon könyök kell még hozzá, és összecsövezve a turbó a coolerrel.

Megvannak a csövecskék. 🙂

Holnap csövezek. Ha így már stimmel, akkor már csak a külső vízkör rézcsöveit kell bekötni, összeforrasztani, és mehetnek a motorok a helyükre.

Nem vártam meg a holnapot. 🙂 gyorsan összepróbáltam a szilikonokat.

Ès igen. Végre megvan a megoldás. Lehet az új helyzetre pozicionálni a cooler hátsó tartóját.  Jöhet a bejövő viz csövezése, és a motorokat lehet a helyükre költöztetni.

Egy dolog volt még, ami megoldásra várt, ez pedig a kormányszervó olajhűtésének a rendszerbe illesztése. Az eredeti benzines motorokon, egy vékonyabb vízcsőbe kötve kapott helyet az olajhűtő. Nekem viszont a 28mm átmérőjű, a külső vízkör csövéhez kell csatlakoztatnom ezt az egységet. 19mm rre nem akartam leszűkíteni a bejövő víz útját. Egy bontott jobban kinéző olajhűtőért akár 60-70ezret is elkérnek itthon. Mintha aranyból lenne. Amerikában az új, 70$ de ez most a szállítás időigénye miatt nem jöhetett szóba. Nézegettem a saját eredeti hűtőmet, mit lehetne kihozni belőle. A hűtő-test, 54mm. Szabványos rézcső méret. A végein, a csőcsatlakozás, a szűkítő kúppal együtt forrasztva van a testhez. Utánanéztem. Kapható 54/28mm es forrasztható réz szűkítő idom. Ez lessz a megoldás. Arról nem is beszélve, hogy így innen is kihagyhatom a gumicsöveket, a bilincseivel együtt.

Szépen illik rá a réz fűtés alkatrész. Letakarítottam, és összeforrasztottam.

Tökéletesen passzol így a rendszerbe.

A csövek festése, és a helyükre rögzítése volt a végső fázisa a motorok átépítésének.

   

A következő képsorozat már a motortérbe telepítést fogja bemutatni. 🙂

Ès elérkezett az augusztus. A hónap első napjára sikerült találnom olyan teherautót, amivel a motorok bedaruzása megoldható.

Először a kèt dízelmotort ki kellett hozni a műhelyből, ami önmagában sem volt egyszerű mutatvány.

Majd innen felemelni a teherautóra, ami a ház másik oldalára, a hajóhoz vitte a gépeket.

Ott pedig, végre elfoglalhatták méltó helyüket, a majdnem öt éve üresen álló motortérben.

A gépháztető-nyílása kicsit szűkebb mint a bent rendelkezèsre álló hely, de némi ügyeskedèssel, sikerült mindkét motort a helyére tenni. Bevállt a régi jó mondás :  ha nem megy, eröltesd! 🙂

Helyükre kell pozícionálni őket, hogy a hajtoművek nyelestengelyei, pontosan egy vonalban legyenek a motorok főtengelyeivel, igy rögzíteni mindkét motort, majd legyártani a turbótól, a hajtomű kipufogocsonkjáig vezető, duplafalú, vízhűtéses  csövet, és lehet indítani a mocikat.

Bekötöttem a motorok villamos csatlakozóit, az akksit. Gondoltam, kipróbálom, teker e az önindító.  Tekert…de abban a pillanatban be is indult a motor. 🙂 nem igy akartam, de igy sem rossz. 🙂 mindenesetre meglepődtem. Két hónapja voltak indítva utoljára, és az üzemanyagrendszer sem volt bekötve.

Készül a vizhűtéses kipufogócső.

A turbótól, a hajtómű kipufogó csövéig.

A méretek alapján, készült egy “sablon”, hogy hol, hogyan kell kikerülje a cső, a coolert a szívósorral összekötő csöveket.

Valahogy így. A duplafalú csövet Elekes Peti alkotta meg nekem. Rám csak a turbó felőli v-band perem felhegesztése vár.

Közben megjöttek a megrendelt szilikon csövek, amivel a hajtómű által felszívott vizet kell a coolerig eljuttatnom.

Ide beépítettem egy golyóscsapot, egy hollandival. Erre csatlakoztatva a kerti locsolótömlőt, lehet járatni a motort, vízpumpa nélkül is. Téliesítéskor, ide töltve a fagyállót, a motor beindítása nélkül is jégmentesíteni lehet azokat.

Már a helyén a vizzel hűtött kipufogó összekötő cső.

 

A turbóhoz csatlakozó peremet kell még a helyére hegeszteni, és lehet indítani. Ja..nem. Kell még 2-2 90° os könyök szilikon cső, amivel a leömlőből, az összekötő csőhöz jut a hűtővíz. 🙂

A csatlakozót belülről is a helyére hegesztettem.

Ès jöhet az első indítás a hajóba építve.

Holnap csinálom a jobb oldali motort. Remélem azt is sikerül befejezni, és indítani.

Másik motor is beindítva… Nem sikerült tökéletesre a próba. Felpumpáltam az üzemanyagot, inditottam, de nem pörgött rendesen, majd leesett a fordulat, megállt. Üzemanyag gond lesz, mondta Krézi is. Teljes üzemanyagrendszert szétbontottam, még a búvàrcsövet is kitekertem a tankból. Meglett a hiba is közben. Konkrétan, kicsit kitoltam magammal. Az üzemanyagszűrő házán volt két kis légtelenítő csavar. Na az egyik nem volt meghúzva. Amellett szívot levegőt az adagoló, üzemenyag helyett. Mindenesetre, ha már kivettem a tankból a csatlakozásokat, átalakítottam a visszafolyó csövek tank csatlakozásait, hogy azoknak is legyen a tankon bellül csöve, egészen a tank aljáig, hogy onnan se tudjon majd lelevegősödni a rendszer. Ezután persze már tökéletesen járt a jobb oldali motor is. Az első indításnál már kiderült, hogy a kormányszervó szivattyú nagynyomású csövét is alakítani kell még, így azt beadtam a hidraulikásokhoz javításra. Persze csak a következő hétfőre válalták a feladat elvégzését.

Kész a kormányszervó nagynyomású csöve. Ez is működik végre. A generátorok gerjesztő festültségét eredetileg a gyújtáskapcsolóról akartam levenni, de az visszadolgozott az adagoló mágnesszelepére, így nem áll le a motor. Ezért egy shottky diodát kötöttem a generátor, és a gyújtáskapcsoló közé. Így már van töltés is.

A motortér hűtésén még alakítanom kell. Az oldalsó légbeömlőket “befelé” irányba állítottam, és a motortér hátuljára, a fürdőplatform felett, elhelyeztem két szellőzőt, amire egy-egy ventillátor csatlakozik, amik a turbók közeléből szívja el a meleg levegőt.

A ventillátorok 100mm átmérőjűek, ezért ennek megfelelő vastagságú alu szellőzőcsövet használtam, és ennek megfelelő lukat kellett vágni a hajótesten. Persze ekkora körkivágóm nem volt hirtelen, ezért maradt a jól bevállt körbefurkálós megoldás.

Jön az ősz újra. Felöltöztettem a turbókat.

Kaptak egy-egy hővédő kabátot, hogy lehetőleg ne a motortérbe sugározzák ki a meleget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tarakona felújítása / Bayliner 2850 Contessa /